Sprint 1.1: Pushy robot

09-09-2019

Eerste dag van het studiejaar (op de introductiedagen na). De jaarlaag werd in groepjes van vier opgedeeld. Vervolgens kregen we de opdracht om een Pushy robot te maken. Deze moet zo ontworpen worden dat hij een andere robot van het veld kan duwen zonder zelf buiten de lijnen te komen. Wij kregen voorbeelden te zien van de Hebocon workshop die vorig jaar gegeven is. Na enkele voorbeelden kregen we een kleine workshop over hoe je moet programmeren op de Adafruit. Ik wist hier al de basics van dus ben ik deze niet gaan bijwonen. Ik ben alvast begonnen met het opfrissen van mijn geheugen. Ik heb de Arduino uno erbij gepakt en een step motor. Hiermee heb ik nog niet eerder gewerkt, dus vond ik het een gepast moment om hiermee mijn kennis over Arduino’s uit te breiden. Na veel zelf geprobeerd te hebben om de step motor goed aan te sluiten, kwam ik erachter dat ik een onderdeeltje miste die ervoor zorgt dat deze motor goed kan worden aangesloten op de Arduino. Dit onderdeeltje had ik niet, dus ben ik naar de stads lab gegaan om deze te lenen.
Toen ik dit onderdeeltje had meegekregen lukte het vrij gemakkelijk om aan te sluiten met behulp van Google afbeeldingen.
Naast het aansluiten van zo een motortje moet je natuurlijk ook de code in orde hebben. Ik heb hiervoor in eerste instantie de code van de servo motor gebruikt. Deze code werkte niet aangezien een servo motor gemaakt is om een bepaalde graden te draaien. De servo motor kan namelijk niet volledig rond draaien. Zijn max. is 180°. De step motor daarentegen kan volledige rondjes draaien waardoor deze hartstikke geschikt zijn voor wielen.

Bedrading step motor

Op het moment dat ik erachter kwam dat de servo en step motor niet dezelfde code konden gebruiken heb ik opgezocht hoe het dan wel moest. Ik heb de volgende code gevonden.

Toen ik deze code had geupload naar de Arduino, dacht ik in eerste instantie dat hij het niet deed. Na een paar keer alles weer opnieuw aansluiten kwam ik erachter dat hij het al die tijd wel deed. De step motor was in de voorbeeldcode heel langzaam ingesteld. Ik heb deze vervolgens wat harder gezet waardoor het verschil te zien was.

10-09-2019

Vandaag had ik geen lessen. Hierdoor kreeg ik de mogelijkheid om de hele dag aan mijn project te werken. Mijn plan voor vandaag was om de casing van mijn robot af te hebben. Aangezien ik het motortje al aan de praat wist te krijgen, vond ik het belangrijk om een casing te maken zodat ik met zekerheid iets kon presenteren. Rond elf uur ben ik begonnen met het maken van een design op Fusion 360. Ik heb besloten om een houten kist te maken met een stok die aan de onderkant uit steekt zodat ik daar wielen aan kan bevestigen. Hieronder is het design te zien.


Zoals je kunt zien heb ik een soort deurtje aan de zijkant gemaakt zodat ik gemakkelijk bij de adafruit kan om eventuele storingen te voorkomen. dit deurtje hoort open te draaien door een schroefje dat links in de onderhoek bevestigd is.

Toen ik dit design wilde lasersnijden in het stadslab, vroeg ik een stuart om me te helpen met de instellingen van de lasersnijder. De instellingen werden blijkbaar zo aangepast dat het ervoor zorgde dat er willekeurige lijnen werden gesneden in het door mij aangeschafte plankje. Ik had geen tijd om meer aandacht te besteden aan het oplossen van de instellingen dus besloot ik naar huis te gaan en daar zelf wat in elkaar te zetten.

Toen ik thuis aan kwam. Ging ik zoeken naar bruikbaar materiaal voor de casing van mijn robot. Ik heb het er met mijn ouders over gehad en toen kwamen we erachter dat ik nog speelgoed had van vroeger, Mechanics. Dit zijn kleine schroefjes en plaatjes om bijvoorbeeld een auto te maken. Deze kan dan worden aangestuurd met motortjes. Ik heb deze materialen gebruikt om een autotje te maken en om een motor aan te sturen. De adafruit heb ik vervolgens aan mijn autotje bevestigd en het aan een servo motor verbonden die met een stift heen en weer zwaait. Voor vandaag had ik het minimal viable object bereikt.

11-09-2019

Vandaag was de opleverdag voor de robot. Ik had het minimal viable object bereikt. Hierdoor kon ik de overige tijd gebruiken om mijn robot te optimaliseren en anderen te helpen. Nadat ik geluidjes, lichtjes en een laser had toegevoegd aan mijn robot besloot ik tot de deadline anderen te helpen aangezien veel mensen vragen hadden over het aansluiten en aansturen van voornamelijk motortjes.
Na de deadline moesten we allemaal onze robot te presenteren en ze vervolgens tegen elkaar te laten vechten. Hieronder is mijn robot en daarbij ook meteen de winnende robot te zien.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *