Pitch perfect

Kwaliteit

Brightwheel

In de speech die hieronder te zien is, gaat over iemand die een mobiele applicatie presenteert zodat hij ervoor gesponsord kan worden en het bekender kan maken dan het op dat moment al is.

Wat ik goed vind hieraan is de manier hoe hij spreekt. Hij praat rustig aan een stuk door zonder dat hij moet na denken wat hij wil zeggen. Hierdoor is te zien dat hij erg goed voorbereid is en komt hij erg overtuigend over. Daarnaast begint hij met een anekdote waar het publiek zich heel erg in kan herkennen waardoor ze meer aandacht voor het product hebben.

SportsPod

In het volgende filmpje is ene man te zien die zijn product aanbied aan rijke mensen die hem, net als in het vorige filmpje, kunnen helpen om het populairder en groter te maken. Het product wat hij presenteert is een sportsPod waarin je kan zitten als ouder. Hierdoor wordt je op regenachtige dagen niet kleddernat geregend als je naar bijv. je kind kijkt die aan het voetballen is.

Het goede aan deze pitch vind ik dat hij tijdens het korte verhaaltje dat hij houdt in het begin, het ook laat zien hoe het eruit zou zien. Door de visualisatie herken je jezelf nog meer in het probleem en ben je bereid om het te verhelpen. Daarnaast laat hij zijn volledig werkende product zien en zelfs testen door het publiek. Hij laat hierdoor zien dat het werkt.

Goede voorbeelden

Naar aanleiding van het filmpje hierboven, die een portable seat presenteerd, heb ik gemerkt dat het erg belangrijk is om je product constant te presenteren en laten zien wat je ermee kunt. Vervolgens is het ook een gouden regel om vrij regelmatig de naam van het product te noemen, hierdoor blijft het nog een tijd in je hoofd zitten nadat je het filmpje hebt bekeken.

Daarnaast is het natuurlijk ook altijd goed om wat humor in je pitch te verwerken, maar door te veel humor kom je ongeloofwaardig over en word je product niet serieus genomen. En als laatste is duidelijk spreken erg belangrijk. Door niet monotoon en duidelijk te spreken, ben je goed verstaanbaar en interessant om naar te luisteren.

In de volgende paragraaf heb ik mijn idee van een goede pitch uitgelegd aan de hand van drie onderdelen. Kennismaken, onderwerp en slot.

Ken je publiek

Allereerst is het belangrijk om een structuur in je pitch te hebben. Je begint met kort voorstellen. Dit doe je door je naam te noemen en te vertellen waar je het over gaat hebben.  Hierdoor weet je publiek met wie ze te maken hebben en wat het onderwerp is van je pitch. Vervolgens leg je uit hoe je tot je idee bent gekomen (frustraties of problemen die je hebben laten nadenken over een oplossing).

Nu je een klaar bent met een korte inleiding, noem je de naam van je product en vertel je wat dit doet en inhoud. Hierbij vertel je hoe het werkt en hoe dit product het probleem op lost. Tussendoor herhaal je regelmatig de naam van je product. Door dit te doen, blijft de naam hangen.

Tenslotte maak je nog een kleine samenvatting aan het eind van je pitch en sluit je af met een goede slotzin die je aan het denken zet.

Voor je aan je pitch begint moet je je publiek goed kennen. Hierdoor weet je wat voor taalgebruik van toepassing is tijdens het pitchen. Als je te moeilijke of makkelijke termen gebruikt kan het publiek zich snel vervelen waardoor de aandacht weg valt.

De inhoud van je pitch hangt ook erg af van je publiek. Zorg erop dat je pitch aangepast is op het vakgebied van je publiek zodat zij zichzelf erin kunnen herkennen.

Daarnaast is het erg belangrijk dat je ontspannen en duidelijk praat. Je bent hierdoor goed te verstaan en kom je zelfverzekerd over. Om ervoor te zorgen dat je dit goed doet is een goede voorbereiding vereist waarbij je de speech een aantal keer oefent.

Het product dat ik gepitcht had, was een teller voor een bar die bij hield hoeveel mensen er op dat moment binnen waren en op sloeg hoeveel mensen er over de hele dag gekomen en weg zijn gegaan. Voordat ik deze pitch heb gehouden, heb ik me eerst verdiept in de wensen van onze opdrachtgever dat in dit geval de medewerker was in de bar. Hij vond het handig om te weten hoeveel mensen er op een bepaalde avond de bar zouden bezoeken en wilden dit graag terug kunnen zien. Wij hebben vervolgens het product in elkaar gezet en gepitcht aan de hele jaarlaag.

Eigen kwaliteiten

Contact met publiek, vlot spreken, verhaal

In het begin is meteen te zien dat ik naar het product kijk en niet naar het publiek. De reden hiervoor was, omdat ik een beetje nerveus was. Later in de pitch word dit minder en kijk ik vaker naar het publiek.

Ik had vervolgens voor de proffesionaliteit de pitch moeten beginnen met het voorstellen van mezelf en uitleggen waar ik het over ging hebben. Vervolgens had ik moeten uitleggen hoe ik tot het probleem gekomen ben en dan pas de oplossing. Ik ben meteen begonnen met de oplossing, omdat ik ervan uit ging dat iedereen wel wist waar ik het over had.

Ik heb vervolgens wel de naam van het product genoemd en goed uitgelegd wat het doet en wat de oplossing is.

Ik heb ervoor gekozen om het product te demonstreren nadat ik klaar was met praten aangezien ik beide handen nodig had om het te laten zien. Hierdoor is de aandacht van het publiek afgenomen. Achteraf gezien kon ik dit oplossen door iemand anders het product te laten demonstreren.

Bij een eventuele volgende pitch zal ik moeten letten op de inleiding zodat ik de aandacht vanaf het begin al heb. vervolgens moet ik meer tijd besteden aan het voorbereiden. Hierdoor heb ik het dan beter ingestudeerd en kom zo ook makkelijker uit mijn woorden. Door dit te doen vermijd ik het zoeken naar woorden tijdens de pitch. Dit zorgt ervoor dat ik minder  “Euhm.. / ehhh..” zeg en de pitch vlot verloopt. Ook is het handig om in de toekomst ervoor te zorgen dat iemand ander het product demonstreert zodat ik verder kan praten terwijl dat gedaan word. Ik maakte het in mijn pitch mezelf erg moeilijk door alles zelf te doen.

Tot slot was ik vergeten om een slotzin te bedenken. Dit moet ik zeker de volgende keer wel doen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *