Oplever

De Code waar ik het in de rest van deze post over ga hebben in te zien zodra je op de onderstaande link drukt.

GitHub

Verzorging code

Voor dit blok heb ik ervoor gekozen om de code te gebruiken waar ik in CLE 4 mee aan de slag ben geweest. Ik werk hierbij in Visual Studio Code met Typescript en Phaser. Deze programmeertaal is voor mij nieuw dus ik hielp ik mijzelf en mijn teamgenoten de code beter te begrijpen door regelmattig comments toe te voegen aan stukken code die misschien niet te begrijpen zouden zijn. Uiteindelijk hebben ik voor bijna elk stukje code een Comment er boven geplaatst. Hieronder is hier een voorbeeld van te zien.

Daarnaast heb ik er bewust voor gekozen om de drie levels hetzelfde structuur te geven zodat er goed overzicht is en we weten wat elk level gemeen heeft zodat we dat makkelijk kunnen aanpassen wanneer nodig. We hebben de namen zo goed mogelijk geprobeerd te associëren met het bijbehorende code.

Ik heb zo veel mogelijk de richtlijnen geprobeerd te volgen die gegeven zijn aan het begin van CLE 4, tijdens de workshop. Het was vrij lastig om andere informatie te vinden die me kon helpen om de code nog beter te maken aangezien hier niet zo veel van op staat op het internet. Uiteraard heb ik regelmatig raad gevraagd aan medestudenten en docenten.

Versiebeheer

Aan het begin van dit project hebben we een GitHub Branch geopend. Hierop hebben we de standaard code, die we gekregen hadden tijdens de workshop, opgezet en vervolgens door het Committen, Pushen en Pullen, de code telkens vernieuwd. Door dit te doen zijn we tot het product gekomen wat we nu hebben. Aan het begin was het wennen om ermee te werken, maar als je eenmaal weet hoe je de Origin ophaalt en vervolgens jouw progressie erin zet, gaat het een stuk makkelijker. Bij het committen heb ik geprobeerd om zo duidelijk mogelijk op te schrijven wat ik veranderd of toegevoegd heb aan de code. Het hieronder staande linkje stuurt je naar de pagina waar alle commits te zien zijn die we hebben gemaakt tijdens het project.

GitHub

 

 



Overdracht

In CLE 2 heb ik user stories gemaakt. In deze CLE was het de bedoeling dat ik een reserveringssysteem zou gaan maken die aan de eisen voldoen van de volgende user stories. Deze zijn priotiseerd a.d.h.v. de INVEST en MoSCow methode:

Story 1:
Als eigenaar van een kapperszaak
wil ik de afspraken gestructureerd terug kunnen zien,
zodat ik mijn afspraken makkelijk terug kan vinden.

Defenition of done: Deze user story is behaald wanneer de admin, de afspraken kan onderscheiden met: naam, achternaam, e-mailadres, behandelingstype, datum, tijd en opmerking.

Story 2:
Als klant met een druk schema
wil ik zelf een tijd kunnen kiezen om een afspraak te maken,
zodat ik daar omheen andere dingen plannen.

Defenition of done: Deze user story is behaald wanneer de gebruiker zelf een tijd kan kiezen tijdens het maken van de afspraak.

Story 3:
Als eigenaar van de kapperszaak
wil ik mijn afspraken kunnen verplaatsen en/of bewerken,
zodat ik mijn werkschema overzichtelijk kan maken.

Defenition of done: Deze user story is behaald wanneer de admin, afspraken kan verwijderen of bewerken via de adminpagina.

Story 4:
Als klant met een onvoorspelbaar werkrooster
wil ik mijn afspraken op elk moment kunnen annuleren,
zodat ik niet voor dubbele afspraken kom te staan.

Defenition of done: Deze user story is behaald wanneer de gebruiker de afspraak kan annuleren via de website (met een e-mailverificatie).

Story 5:
Als vergeetachtig persoon
wil ik een reminder krijgen vlak voor ik een afspraak heb,
zodat ik mijn afspraak niet mis.

Defenition of done: Deze user story is behaald wanneer de gebruiker en admin een mail krijgen, 24 uur voor de afspraak, waarin staat wanneer deze afspraak is en wat de behandelingstype is.

Story 6:
Als klant
wil ik weten wat de betalingswijzen zijn,
zodat ik weet of ik contant geld mee moet nemen.

Defenition of done: Deze user story is behaald wanneer er onder aan het afspraakformulier is aangegeven wat de betalingsmogelijkheden zijn. 

 

Hieronder wordt, met behulp van afbeeldingen, een handleiding gegeven voor de klant en admin over hoe de website werkt.

Handleiding klant:

 

Scrol naar beneden om een afspraak te maken
Dit is een afspraak formulier. Noteer je gegevens en maak een afspraak door op ”submit” te klikken.
Onderaan de website zijn de contactgegevens te zien. Telefoonnummer en locatie van de kapsalon.
Na al de gegevens te hebben ingevuld dien je op ”submit” te klikken om de afspraak te maken
Na het maken van een afspraak krijg je een bevestiging van de datum, tijd en waarvoor je komt. Vervolgens kun je terug naar de hoofdpagina door op de paarse balk of het logo te klikken.

Handleiding Admin:

Als admin kan je de afspraken terug vinden door in te loggen. Dit doe je door op ”Login” te klikken rechts boven in het scherm.
De website brengt je vervolgens naar een login pagina waar je in moet loggen. Als je niet wilt inloggen kan je terug door op de paarse balk of het logo te klikken.
Na de correcte inloggevens ingevuld te hebben druk je op ”login” om in te loggen.
Je wordt na het inloggen naar een overzicht gebracht waar je alle afspraken kunt zien, bewerken en verwijderen.
Om een afspraak te verwijderen druk je op de ”delete” knop van de bijbehorende afspraak.

Om een afspraak aan te passen klik je op de ”edit” knop van de bijbehorende afspraak.
Zodra je op de ”edit” knop klikt, wordt je gebracht naar een pagina waar je de afspraak kunt veranderen. Hier kan je de naam, achternaam, e-mailadres, behandelingstype, datum, tijd en opmerking aanpassen. Zodra je klaar bent met aanpassen druk je op ”submit”
Je wordt na het aanpassen vervolgens terug gebracht naar alle afspraken. De aangepaste afspraak is meteen ge-update. Als je terug wilt gaan naar de hoofdpagina druk je op de logo.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *