One of a kind

Ken je kwaliteiten

Je (h)erkent je sterke en zwakke punten binnen het opleidingsdomein zodanig dat je deze punten bewust aanpakt in je eigen ontwikkeling.

 

ZWAKKE PUNTEN:

Programmeren:
Programmeren vind ik niet het makkelijkst op de opleiding. Ik heb er vaak genoeg moeite mee als ik zelf een stuk code moet schrijven.
Om mijn programmeer skills te verbeteren ga ik naar Speedcourses, vraag ik medestudenten om hulp en stel ik vragen tijdens de lessen. Daarnaast neem ik vaak de programmeer functie op me als ik in een team werk tijdens CLE. Hierdoor hou ik mij er meer mee bezig en begrijp ik het sneller dan als ik mij er niet mee bezig houd.

STERKE PUNTEN:

Ontwerpen:
Ik vind ontwerpen erg leuk. Vaak ben ik diegene die de brainstormsessies leidt en waar mensen naar toe gaan als ze een design vraag hebben. Ik heb het idee dat ik goed out of the box kan denken. Ik heb vaak aan het begin van het jaar de design taken op mij genomen. Dit gaat dan om het ontwerpen en uitwerken van de casing van de robot.

Presenteren:
Ik ben niet bang om spontaan voor een groep mensen wat te vertellen.  Ik vind dit eigenlijk best leuk! Tijdens groepsopdrachten ben ik vaak de persoon die het product presenteerd. Ik heb hier niet veel voorbereiding voor nodig. Ik vertel wat wij hebben gedaan en wat onze gedachtes erbij waren.

Event

Je hebt minimaal één branchegerelateerd netwerkevent bezocht (meetup, conferentie, e.d.) zodanig dat je aantoonbaar je vakkennis hebt vergroot.

Future Flux Festival
Ik  ben vorig jaar op 4 juli naar het Future Flux Festival gegaan. Hier staan allemaal projecten van studenten met verschillende opleidingen die deze komen presenteren. Ik heb projecten gezien die te maken hebben met AR. Dit gebeurd door dat je met een bril door de ogen van een autotje kan kijken. Hierdoor moest je een andere auto die werd bestuurd door een andere speler, ontwijken.
Er was een simulatie van een containerschip. Deze simulatie werd bijvoorbeeld gebruikt om mensen vaarles te geven.

Ik heb op dit event gemerkt dat ook bij kleinere projecten, heel veel mensen enthousiast zijn. Je hoeft niet iets enorms te maken om de interesse te trekken. Daarnaast zag ik dat de doelgroep vrij breed was. Op de locatie waren er verschillende mensen; van volwassen zakenmannen tot beginnende studenten van een zorgopleiding. Met dit in mijn achterhoofd weet ik dat niet alleen technische mensen geïntresseerd zijn in wat ik doe op de opleiding, maar voornamelijk mensen die er waarschijnlijk veel mee te maken gaan hebben.

Het was een hele leuke sfeer en niemand vond het erg om wat te vertellen over wat diegene gemaakt had. Hieronder heb ik nog bewijsmateriaal van hoe het eruit zag en de bevestigingsmail die ik heb gekregen over mijn tickets.

 

Generation Discover festival

Dit jaar ben ik naar Generation Discover festival gegaan in Ahoy. Ik ben samen met een groep van mijn jaarlaag er naartoe gegaan. Dit festival was voornamelijk focussed op het laten zien hoe groen en milieubewust we bezig kunnen zijn op technologisch vlak. Bijvoorbeeld waterstof auto’s. Toen we aankwamen op bestemming merkte ik dat er ontzettend veel kinderen waren tussen de 10 en 14 jaar. Ik had niet verwacht dat de doelgroep zo laag was, ik was hierom ook benieuwd wat er dan te zien was op het evenement. 

Toen ik binnen kwam, begreep ik waarom het vooral naar kinderen gericht was. Er waren heel veel interactieve activiteiten. Ongeacht de doelgroep vond ik het toch erg interesant om te zien waar mensen mee bezig waren in de ontwikkeling van de technologie. Ik heb op de event geleerd om een mini waterstof auto te maken en heb voor het eerst getekend in VR samen met anderen. 

Ik heb zelf nog nooit een mini waterstof auto gemaakt en besloot dit dus samen met de groep te doen. we kregen een mini bouwpakket en konden aan de slag. Ik dacht dat het vrij ingewikkeld zou zijn, maar het bleek makkelijker dan gedacht. Het principe van een waterstof auto is namelijk dat twee metalen contact met elkaar maken door water die je erop doet. Hierdoor wekken de metalen elektriciteit op en kan de auto rijden. In het begin ging de auto erg langzaam, maar toen we meer water er in deden, ging hij steeds sneller. Tot op het moment dat we het autootje hadden verzopen. Hij deed het niet meer en we konden weer overnieuw beginnen. Ik heb geleerd hoe ik energie kan opwekken met slechts twee metalen en water, ik zou dit kunnen gebruiken voor projecten in de toekomst.

Maken van waterstofauto
Groepsfoto
Titanic scene tussendoor, bij de afdeling van windenergie
Ticket
Entree evenement

 

Netwerk

Je hebt een netwerk van externe contacten zodanig samengesteld dat deze contacten je verder kunnen helpen in je ontwikkeling.

Ik heb een LinkedIn account waar ik al wat connecties heb. Ik heb in mijn ervaring geschreven waar ik naar school ben gegaan, stage heb gelopen en waar ik gewerkt heb met de bijbehorende functie.
Mijn connecties bestaan uit:
– Oud klasgenoten en leraren van de middelbare school (Handig voor als ik een opdracht moet doen wat te maken heeft met andere studies of als ik langs moet gaan bij een school)
– Familie leden
– Vrienden
– Kennissen
– Mede studenten / Docenten
– Onbekenden binnen en buiten het vakgebied

Ik heb ervoor gekozen om voornamelijk met mensen te connecten die op mijn opleiding zitten. Ik kan hierdoor gemakkelijk ook na de studie contact met deze mensen behouden. Dit helpt voor projecten in de toekomst en eventueel een baan.

Vorig jaar ben ik op bedrijfssafari gegaan met de studie. We gingen hiermee langs drie bedrijven die te maken hebben met mijn vakgebied. Het bedrijf wat mij het meest aansprak van deze drie was Q42. Dit zijn 73 nerds die werken in een bedrijf om vette dingen te maken zoals interactieve websites, games en robots. Ik zou heel graag iets willen doen met het ontwerpen of testen van applicaties of games. Ik denk dat dit bedrijf mij daar goed bij zou kunnen helpen.
Om de ontwikkelingen van Q42 bij te houden heb ik ervoor gekozen om een connectie te maken met de CTO van Q42, Kars Veling. Deze persoon post regelmatig wat er gebeurd binnen het bedrijf. Via hem kan ik ook contact opnemen om te solliciteren.

Ik accepteer ook connectie verzoeken van onbekenden. Als deze mensen hulp nodig hebben dat gerelateerd is aan mijn vakgebied, kunnen ze gemakkelijk contact met mij opnemen.

Op dit moment heb ik 107 connecties. Het is altijd handig om zo veel mogelijk connecties te hebben.

Rolmodel

Je hebt een superheld uit het domein van CMGT gekozen die jou weet te inspireren. Je kan goed onderbouwen hoe dit rolmodel invloed heeft op jou.

Als superheld uit mijn domein heb ik gekozen voor Eric Barone ook bekend als ConcernedApe. Eric is een Computerspelontwikkelaar, geboren in Los Angeles en op het moment 32 jaar oud. Hij heeft de ”Bachelor of Arts/Science” aan de ”University of Washington Tacoma” afgerond.

Toen Eric Barone op zijn 24ste klaar was met zijn studie, probeerde een baan te krijgen binnen zijn vakgebied. Na talloze keren proberen werd hij steeds maar geweigerd. Hierdoor besloot hij zich meer te focussen op het verbeteren van zijn skills.
Hij vond het altijd leuk om muziek te maken en verhalen te schrijven. Hij besloot dit te combineren door een spel te maken. Dit spel werd een boerderijsimulator genaamd Stardew valley. De inspiratie kwam vooral van twee andere spellen waar hij graag zijn tijd mee doorbracht genaamd Minecraft en Harvest moon. Eric pakte de alleen de leuke aspecten uit het laatste spel en gebruikte deze vervolgens in zijn eigen game.

Alles in deze game was hij van plan om zelf te maken. Hij heeft dit dus ook gedaan voor de komende 4 jaar. Eric had in het begin niet door dat deze game populair zou kunnen worden en gebruikte het vooral om zijn vaardigheden te trainen. De art, muziek en code heeft hij allemaal zelf gemaakt en geschreven. Hierdoor werd dit zijn project. Na een paar mensen zijn spel te hebben laten spelen, kwam Eric erachter dat er veel potentie in zit. Hij besloot het spel op de markt te brengen via Steam. Dit deed hij zodra hij vond dat het af was.

De feedback die hij kreeg verwerkte hij op een online Trello bord. Hierdoor kon hij de overzicht houden van wat er nog moet gebeuren. Tijdens het developen van de game was hij zo een 70 uur per week ermee bezig gedurende 4 jaar lang.
Ik bewonder heel erg de toewijding die Eric heeft voor de game en zijn eigen ontwikkeling. Nadat de game gereleased werd op 26 februari 2016, ontplofte het internet. Er werden al gauw 400.000+ kopieën gekocht van het spel.
Eric kreeg van alle kanten positieve en negatieve feedback. Door i.p.v. 10 uur per dag, 15 uur per dag te besteden aan de game, kon hij vragen van fans beantwoorden en snel feedback verwerken zodra deze er was.

Ik vind het mooi om te zien dat iemand zo veel tijd en moeite in een product kan stoppen, en dat vervolgens ook terug te zien is in de reactie van de community. Eric besloot de hele game zelf te maken omdat hij vond dat hij zelf de enige was die hij suf mocht laten werken.

“You should be free to work yoursel to the bone, but not to force someone else to do that for you” ~ Eric Barone / ConcernedApe

Door deze quote laat Eric zien dat hij ondanks al het succes, nog steeds zichzelf blijft. Je merkt dat hij de community, die hij heeft gecreëerd door het maken van zo een spel, wilt helpen door een leuke game ervaring te geven, hoeveel tijd en moeite er ook voor nodig is.

Twee maanden na de release van de game, verkocht hij in april ruim over de 1 miljoen kopieën van de game. Hierdoor kwam Eric in de top 10 van beste gamedevelopers volgens Gamasutra(Bekende site voor gamecommunity). Hij stond samen in het rijtje met Blizzard en Niantic, twee enorm bekende gamestudios.

Eric is van plan om in de toekomst meer games te maken voor de community, niet voor het geld maar om de mensen meer vreugde te brengen tijdens het gamen. Geld zal geen rol spelen met een net worth van 34 miljoen. Hij zal hier wel hulp nodig hebben van een klein develop team. Een enorme community onderhouden is niet niks.

De reden waarom ik deze man als mijn rolmodel heb gekozen, is omdat hij laat zien dat als je genoeg tijd en aandacht geeft aan een product, het heel groot kan worden. Ik heb op deze manier CLE’s benaderd op de opleiding. Ik merkte dat als ik veel aandacht aan de opdracht besteedde en er veel tijd in stop, het product iets wordt waar ik echt trots op kan zijn.
Daarnaast laat Eric zien dat je geen goede programmeur hoeft te zijn om iets vets te maken. Hij heeft gaandeweg dingen geleerd wat hem een goede programmeur gemaakt heeft. Ik heb hiervan geleerd dat ik kleine stappen moet nemen in een project en daarop kan uitbreiden, uiteindelijk begrijp ik het groter geheel en kan ik deze code toepassen op andere projecten.

Online presence

Je hebt je online geprofileerd en gemanifesteerd (online presence) via het delen van applicaties / code snippets / tutorials. Je draagt actief bij aan de online tech-community en bent hierdoor zichtbaar als aankomend professional voor externen.

Youtube
Ik heb een youtube account waar ik video’s upload die gerelateerd zijn aan mijn opdrachten. Ik er bijvoorbeeld een brainstormsessie op staan die ik heb gedaan m.b.t. de game die ik in CLE 4 moest maken.

Github
Ik heb sinds vorig jaar een Github account. Ik gebruik deze vooral in groepsopdrachten. Het is handig om je code te delen en aan te passen. Als back-up kan het ook erg goed helpen. Ik gebruik naast projecten Github ook om huiswerk van programmeren te leren en maken.
Zoals je misschien ziet men ik bezig met een cookieclikker. Dit is een simpel spelletje die ik buiten schooltijd maak. De code die ik hiervoor gebruik plaats ik op Github, voor mezelf en voor de mensen die er interesse in hebben.

LinkedIn
Naast youtube en Github gebruik ik zoals eerder genoemd ook LinkedIn. Dit gebruik ik om makkelijk connecties te maken met mensen in mijn vakgebied.

StackOverflow
Als ik ergens tegen aan loop in mijn code, ga ik meestal meteen naar StackOverflow. Dit is een website waar mensen met vragen over programmeren bij elkaar komen. Deze worden dan door anderen beantwoord die er verstand van hebben. Bijna al mijn vragen die ik had zijn al gesteld door iemand anders. Dit maakt het makkelijker om een antwoord te vinden dat bij mijn probleem past.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *