Retrospective sprint 2

Sprint 2: Evaluatie leerontwikkeling

Deze sprint heeft als doel om feedback te krijgen op jouw persoonlijke ontwikkeling en hoe je deze hebt vormgegeven. Op basis van deze feedback scherp je je eigen leerproces aan. Je maakt een verslag van dit gesprek en je plaatst dit voor de start van de volgende sprint op je blog.

Proactief

Je bent na afloop van Retrospectives actief aan de slag gegaan met de feedback en hebt aantoonbaar gemaakt dat er op basis hiervan persoonlijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden.

De problemen waar ik tegenaan ben gelopen tijdens de eerst sprint waren:

  1. Teveel kleur op mijn blog waardoor het minder professioneel overkomt.
  2. Bang om te programmeren.
  3. Ik durf geen vragen te stellen aan Bob

1.Teveel kleur op mijn blog waardoor het minder professioneel overkomt. Mijn hersenen werken beter wanneer ik met kleurtjes werk. Ik zie dan structuur en het is overzichtelijker voor mezelf. Hoewel ik mijn blog nu niet meer mooi vind en minder overzichtelijk heb ik het toch veranderd. Ik ben minder kleur gebruikt en ik hoop dat het er nu professioneler uitziet.

2.Bang om te programmeren. Ik heb en planning ik mijn hoofd en ik wil me eraan houden. Het geen wat het beste werkt voor mij tijdens dit project is: interactie ontwerpen, high-fid wireframe, programmeren en testen. Ik houd mij eerst bezig met het interactie ontwerpen omdat mijn hersenen zoals ik eerder zij werken met kleur. Wanneer ik zie hoe de pagina er ongeveer uit gaat zien en wat het kleur gebruik is van de pagina kan ik gerust verder gaan met het programmeren ervan. Ik heb het liefst een doel voor ogen en wanneer ik die niet heb dan werk ik als een kip zonder kop.

Hoewel ik dit mezelf wijsmaak, denk ik dat mijn hersenen mij dit laten denken zodat ik het programmeren uitstel omdat ik het eng vind. De tactiek werkt wel (interactie design, high-fid wireframe, programmeren). Ik ben nu ook begonnen met het programmeren en het is minder eng dan ik dacht. En misschien ook het belangrijkste, ik vind het leuk. Nu moet ik er alleen nog goed in worden.

3.Ik durf geen vragen te stellen aan Bob. Bob is zo aardig en geeft echt goed les. Hij lacht altijd zo aardig. Ik durf geen vragen aan Bob te stellen omdat ik bang ben om hem teleur te stellen. Omdat hij zo zijn best doet om les te geven. Als iemand zo zijn best doet en er dan iemand komt met “ik weet niet hoe ik de eerste stap moet zetten”, dat lijkt me niet leuk voor hem. Ik weet dat ik juist daarom om hulp moet vragen en dat hij een leraar is en juist daarom vragen aan hem moet stellen, en dat ga ik ook doen. Maar pas wanneer mijn hersenen vinden dat het tijd is voor PHP, omdat ik nu bijna klaar ben met html en CSS kan ik bijna aan de slag met PHP.

code
wireframe
resultaat

Het duurde een hele tijd maar ik heb uiteindelijk gekregen wat ik wilde hebben. Ik ben gegaan van niks kunnen programmeren naar toch iets kunnen programmeren.

Communicatie

Je hebt je beoogde- en daadwerkelijke ontwikkeling, ook op basis van Retrospectives, leesbaar gedocumenteerd op je blog en daarmee de lezer overtuigd dat er voldoende persoonlijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden.

Ik heb na elke CLE les de tijd genomen om mijn blog bij te werken, dit doe ik het liefst meteen na de les of zelf tijdens de les zodat alles nog vers in mijn geheugen zit. Ik ben erg visueel dus ik maak foto’s en screenshots van mijn processen. Deze sprint heb ik wat minder tekst op mijn blog staan omdat ik vooral bezig ben geweest programmeren en hier niet veel over te zeggen heb.

Professionaliteit

Op welke wijze verloopt het contact tussen jou en de opdrachtgever? Hoe kritisch ben je op eigen handelen en sta je open voor feedback van anderen (opdrachtgever, peer-teamgenoten, docenten, web-expert?)

Op welke wijze verloopt het contact tussen jou en de opdrachtgever? Ik heb nu 5 keer contact gehad met de opdrachtgever. Het vragen of hij geïnteresseerd was in een reserveringssysteem in het algemeen, het interview, de debriefing samen bekijken, Feedback over de high-fid wireframe, en een gesprek over de voorgang van de pagina. Het contact tussen mij en de opdrachtgever gaat goed. Hij vind tot nu toe alles goed en heeft geen aandachtspuntjes.

Hoe kritisch ben je op eigen handelen ? Tijdens dit project ben ben ik kritisch op mezelf wanneer het gaat om het visuele gedeelte van de het project. Dit is omdat ik op het moment beter ben ik het visualiseren van mijn product en minder goed in het werkelijk programmeren. Ik wil het een soort van compenseren. Ik weet dat het niet zo werkt en ik vind dat zelf ook, daarom ben ik nu serieus bezig met het programmeren. Mijn klas genoot helpt mij hier veel bij. Door de vakantie ben ik wel minder kritisch op mezelf geworden omdat ik geen planning had gemaakt voor school tijdens de vakantie heb ik ook niks aan school gedaan. Hierdoor ben ik ook minder serieus geworden, dat komt met wat tijd wel weer goed.

https://trello.com/b/Ynzf0qtl/cle2

Mijn planning houd ik bij met Trello.

Sta je open voor feedback van anderen (opdrachtgever, peer-teamgenoten, docenten, web-expert?) Ik sta open voor feedback en ik ga het zeker ook gebruiken, maar omdat ik zo een strakke planning heb in mijn hoofd en hier minimaal van kan afwijken kan ik de feedback meestal niet meteen gebruiken maar wat later in het proces wanneer ik bij dat deel van het project ben. Bob wilt mij heel graag helpen met programmeren en het lijkt voor hem waarschijnlijk dat ik PHP aan het verzetten ben maar dat doe ik niet. Mijn hersenen werken gewoon op hun eigen manier en ik laat ze hun gang gaan. Als ik tussendoor een vraag heb over iets en iemand geeft me feedback op dat moment dan neem ik dat zeker meteen mee in mijn werk vooral omdat ik nog niet veel weet over programmeren en ik nu bezig ben met het programmeren.


Mijn werk

Style guide

Low-fid wireframe

High-fid wireframe

Code

Informatie over de klant
Smaken van de bubble tea
De maten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *