Iron Man block

Inleiding

Dit block kan bewezen worden met werk uit CLE1 en CLE3. Voor dit block toon je aan dat je een fysiek interactief object kan bouwen en programmeren met een Microcontroller.  Microcontrollers zijn de Adafruit Circuit Playground Express, de Arduino, of een ander platform in overleg.

Hardware programmeren

Ik kan een microcontroller programmeren, zodanig dat hiermee een interactief project aangestuurd kan worden. De microcontroller kan inputs inlezen en outputs aansturen. Het project heeft geen beeldscherm nodig om te functioneren.

Ik heb gebruik gemaakt van Adafruit als mijn microcontroller. Via Makecode heb ik code in de minicontroller geprogrammeerd. Door op een button van de microcontroller te drukken kon ik een interactief project mee aansturen. De microcontroller kan inputs vanuit Makecode inlezen en outputs aansturen door op de button te klikken. Dankzij het gebruik van een powerbank heeft mijn eerste project kunnen functioneren zonder beeldscherm.

Surrender-inator

Externe electronica aansluiten

Ik kan externe electronica aansluiten op de microcontroller zodanig dat dit extra functionaliteit toevoegt. Denk hierbij aan sensoren en knoppen voor input, en lampjes, servo motor en geluid voor output.

Ik heb externe electronica aangesloten aan de microcontroller. Ik heb gebruik gemaakt van een touche sensor en led verlichting ook heb ik in periode één gebruik gemaakt van een servo motor.

Tijdens sprint één heb ik gebruik gemaakt van een servo motor voor mijn robot de surrender-inator. Door de servomotor toegevoegd te hebben zwaaide surrender-inator zijn vlag tot dat hij niet mer kon.

Tijdens sprint 2 en 3 heb ik gebruik gemaakt van een touche sensor. Wanneer je de touche sensor aanraakte ging de led verlichting die ik eraan had aangesloten aan. Tijdens sprint 2 was de touche sensor gebruikt voor het indrukken van een wegwijzer die hierna het pad verlichtte naar de gewenste bestemming op een mini maquette. Tijdens sprint 3 heb ik gebruik gemaakt van de touche sensor door het in de casing te doen en wanneer de sensor aangeraakt werd gaf de casing licht van buiten uit naar buiten.

Input Makecode

Lichtgevende wegwijzer (eindproduct)

Input Makecode

Geeft licht bij aanraking

Bruikbaar product

Ik kan een behuizing voor het eindproduct ontwerpen waarbij bedrading en gevoelige electronica verborgen is, zodanig dat het eindproduct bruikbaar is voor een eindgebruiker zonder dat het meteen kapot gaat. Ik kan verantwoorden welke keuzes ik heb gemaakt in de vormgeving van het product en waarom deze aansluiten bij de doelgroep.

Ik ben begonnen met het schetsen van de casing voor onze pushy robot. Hierna ben ik naar Boxes.py gegaan de casing gegevens intevoeren en er een flex in te doen omdat dat interessanter is dan een vierkante robot. Dit heb ik vervolgens aangepast in illustrator door het rondjes in te plaatsen zodat de hardwarde er goed in past. De template heb ik vervolgens gesneden via een laser cutter. Na alle hardware getest te hebben en werkend te krijgen heb ik ze in de casing geplaatst met wielen. Dit product heb ik uiteindelijk gebruikt voor de pushy robot wedstrijd nummer twee.

Omdat de opdracht was een pushy robot te maken met sensoren ben ik aan de slag gegaan met de sensoren. Ik had vier sensoren die ik moest gebruiken. Voor elk van de sensoren heb ik verschillende functies bedacht en uiteindelijk heb ik uitgekozen welke functie bij welke sensor hoort.

  • De touche sensor word gebruikt als verlichting
  • De infrarood sensoren worden gebruikt voor de besturing
  • De flex sensor word gebruikt voor de geluiden
  • De ultrasonische sensor word gebruikt voor het in beweging brengen van de wielen

Ik heb voor specifiek deze design gekozen omdat de bovenkant er gemakkelijk af kon, dit is handig omdat je dan snel bij de je hardware kan en de casing meteen weer dicht kan doen. De flex in de casing heb ik gedaan zodat het ontwerp er zachter uitziet en minder eng zodat de tegenstander denkt dat de robot niet zo gevaarlijk is en ook omdat het er interessanter uitziet dan gewoon een vierkante casing,

Het design sluit aan bij de doelgroep omdat mijn doelgroep een pushy robot verwacht waar ze tegen kunnen vechten. Mijn robot die pushed en ging het gevecht aan met een andere robot maar helaas verloor hij.

Schetsen

Boxes.py

Illustartor

Lasersnijder

Casing

Hardware

Testen

Eindproduct

Werkend eindproduct

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *