Professionele werkhouding (ONDERNEMEND)
Je bent proactief aan het werk, met je werkhouding laat je zien dat teamleden op je kunnen bouwen. Je kan projectmatig werken met je team en bent in staat feedback te geven en te ontvangen. Heb je je professioneel opgesteld naar de andere teamleden en docenten? Waaruit kunnen we dat opmaken? Waarin kan je je nog verbeteren in dit opzicht?
Situatie
De situatie speelde zich af tijdens sprint 1, 2 en 3.
Ik ben altijd de persoon geweest die de planning maakt voor het team via onze Trello pagina. Ook houd ik alles bij qua wat er gedaan moet worden en deadlines die er aankomen. Dus ik zorg er voor dat iedereen weet wat er gedaan moet worden. Ik maak dan een schema van de taken die er op die dag of de dagen erna gedaan moeten worden. Ik plan meetings met het team zodat iedereen met elkaar kan werken en het product zo binnen de tijd geleverd kan worden. De mensen die hierbij zijn betrokken zijn mijn teamgenoten, mijn coach en ik.
Taak
Mijn taak binnen het team was het bijhouden van de Trello pagina, elke daily stand-up de taken van de dag en week uitleggen aan mijn teamgenoten. Een deadline geven aan de opdrachten. Meetings plannen voor het samenwerken en stellen van vragen. Mijn teamgenoten helpen met problemen die zij tegemoet komen.
Wat ik wilde bereiken en wat ik verwachtte van mijzelf was, het project op een gestructureerde manier te laten verlopen. Ik wilde bereiken dat de communicatie tussen de teamgenoten goed verliep. En ik wilde bereiken dat we een goed werkend product konden leveren die we apart hebben gemaakt maar toch een geheel is.
Wat er van mij werd verwacht was het bijhouden van de Trello pagina, het bijhouden van de taken die er elke dag en elke week gedaan moest worden en het gladjes laten verlopen ven het gehele project door goede planning.
Actie
Ik heb dit aangepakt door altijd aantekeningen te maken tijdens de gesprekken me mijn coach. Om mijn doel te bereiken van het gestructureerd te laten verlopen van het project heb ik meerdere keren een samenkomst gepland met het team.
Tijdens de gesprekken met het team stel ik altijd vragen als ik tegen problemen aanloop. Ook help ik mijn teamgenoten met problemen waar zij tegen aanlopen. Merve heb ik vaak geholpen met haar game werkend te krijgen en Dre heb ik geholpen met het uitleggen van hoe buildingblocken eruit horen te zien en het schrijven van een retrospective. De feedback die ik zelf ontvang daar sta ik altijd open voor en ik ben dankbaar dat mijn teamgenoten mij hierbij kunnen helpen.
Dit heb ik zo aangepakt omdat een project op iteratieve wijze moet lopen. Wanneer iets niet lukt dan begin ik weer bij 0.
Omdat ik een andere manier van coderen had was dit wat lastiger, maar ik heb de meeste problemen zelf kunnen oplossen.
Resultaat
Deze methode heeft gewerkt omdat ik altijd alles opschrijf wat er gedaan moet worden zodat ik niet achterloop met mijn werk. Ik heb me professioneel opgesteld naar de andere teamleden door het altijd bijhouden van onze taken, deze typ ik altijd voor hen uit en geeft hier een deadline aan zodat het product binnen de tijd geleverd kan worden. Tegenover mijn coach stel ik mij professioneel op door na elke CLE les aan te geven wat ik heb gedaan op die dag, wat mijn voorgang is mijn buildingblocken en het product. Ook lever ik mijn producten netjes in bij de Teams bestanden zodat het makkelijk vindbaar is voor mijn coach. Denk hierbij aan het inleveren van de Trello pagina, spelregels, Github pagina, sprintbacklog, testplan en de Google Drive. Alles is altijd binnen de tijd ingeleverd en hier kreeg ik feedback op. De feedback werd meteen verwerkt.
Reflectie
Ik vond dat ik mijn taken goed heb verricht. Omdat ik al 2 periodes ervoor zorg dat mijn team alles netjes binnen de tijd inlevert is deze periode gemakkelijker voor mij gelopen dan voorgaande periodes. Ik heb mijn doel voor het gestructureerd laten lopen van het project behaald.
Ik ben tevreden met het resultaat dat er is geleverd. Als ik kijk naar mijn vooruitgang ben ik hier blij mee. Ik heb een game gemaakt met Javascript terwijl ik helemaal niet kon programmeren. Omdat mijn coach de lat steeds hoger legde werd het wel lastig, maar ik heb mijn grenzen wel ontdekt voor nu. Ik ben hier heel dankbaar voor. Ik heb heel hard mijn best gedaan.
De essentie van wat ik heb geleerd is dat herhaling handig is om taken goed te leren. Ik heb nu onder de knie hoe ik een team op een gestructureerde manier moet leiden en ik zal dit zeker meenemen naar het volgende jaar.
De volgende keer zal ik ervoor zorgen dat ieder teamlid op de zelfde lijn zit met bijvoorbeeld de manier van coderen. Zodat het makkelijker is om elkaar te helpen.
Dit kan ik toepassen op al mijn vakken. Ontwerpen, programmeren, Techniekfilosofie. Als iedereen op 1 lijn zit met bepaalde design keuzes of codeer keuzes zal alles veel beter lopen.
Ik kan nog verbeteren door mijn persoonlijke planning te combineren met mijn team planning. Ik laat mijn planning soms links liggen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ook kan ik verbeteren door de vergaderingen op een vaste dag te planning zodat ik weet wanneer iedereen tijd heeft voor school.




Creativiteit (ONTWERPEND)
Wat was je bijdrage aan de ontwikkeling van het product? Welke uitdagingen (technisch, vormgeving) ben je tegen gekomen en welke alternatieven heb je in kaart gebracht om tot een goed resultaat te komen? Op welke manier heb je inspiratie opgedaan?
Situatie
De situatie speelt zich voornamelijk af tijdens sprint 1 en 2 omdat dit de ontwerp fase was. Ik heb veel input gegeven voor het ontwikkelen van ons idee. Ik heb de brainstormsessie geleid voor het bedenken van het product, ik heb de personages gemaakt met pixelart voor de game, ook heb ik een kleurenpalet gemaakt voor het product.
De situatie die er speelt is dat ik meestal wel de backbone ben voor het project. In dit geval de ontwerpfase maar ook een gedeelte programmeren.
De mensen die hierbij betrokken zijn zijn mijn team en ik.
Taak
Mijn taken waren het het leiden van het de brainstorm sessie, personages maken voor het product, een kleurenpalet maken voor het product, level 2 maken van het product dit is een level waar men items moet oprapen. En ervoor zorgen dat de game een geheel lijkt door de huisstijl toe te passen op elke level.
Mijn rol was het vormgeven van het project en product. Het product een huis style geven en ervoor zorgen dat er consistentie is door de game heen.
Wat ik wilde bereiken was consistentie door de game heen. Ook wilde ik ervoor zorgen dat er custom personages en achtergronden gebruikt zouden worden.
Er werd van mij verwacht dat ik level 2 zou maken van het product. Omdat ik mij houd aan de userstories en een sprintbacklog heb gemaakt zijn de taken duidelijk opgeschreven. Ik ben redelijk goed met het programma Illustrator dus was het aan mij om de personages te maken.
Ik verwachte van mezelf dat ik alles zou doen waar de rest niet aan gedacht zou hebben zoals de kleuren palet. Omdat ik al het ware de teamleider ben, is het mijn taak om niet alleen te denken aan de opdrachten die we moeten maken maar ook om een mooi product te leveren. Dit is dan ook de reden dat ik meestal met extra producten kom zoals de kleuren palet. Omdat ik dit tijdens eerdere periodes heb geleerd en het wil toepassen tijdens het huidige project.
Actie
Hoe ik dit heb aangepakt is door het maken van de sprintbacklog. In de sprintbacklog staan de userstories en hier heb ik een taak aan verbonden. Ik heb zowel taken op mij genomen waar ik visualisaties moet maken, als programmeer taken.
De uitdagingen waar ik tegen aanliep waren voornamelijk bij de technische gedeelte. Ik ben nog een nieuweling als het gaat om programmeren dus ik heb alles van 0 moeten leren in een korte tijd. Steeds wanneer ik dacht dat ik klaar was met het spel, motiveerde Marloes mij om het iets moeilijker te maken. Dit is mij vaak gelukt. Nu heb ik een spel waar ik best trots op ben voor een nieuweling. Onder programmeren valt de characters laten bewegen, collision detection, punten telling, de overgang van de levels. De game kunnen winnen of verliezen. Dit was allemaal een uitdaging omdat ik werkelijk gebruik maak van de nieuwe dingen die ik leer. Ik gebruik de nieuw geleerde vaardigheden om een werkend product te maken. Ook was het verbinden van de losse levels een uitdaging. Dit is omdat er nu ook andere mensen aan het project werken. Het samenvoegen van verschillende code door het gebruik van de versiebeheer systeem Github was daarom heel nieuw voor mij en zeker weten een uitdaging. Omdat ik mijn code moest delen.
De uitdaging met het vormgeven was alle levels qua vormgeving op elkaar te laten lijken. Dit was moeilijk omdat ik alleen kan aanraden dat alle levels ongeveer dezelfde kleuren moeten hebben, het is uiteindelijk aan de teamgenoot zelf of hij/zij mijn advies opneemt. Dit is waarom ik een kleurenpalet heb gemaakt zodat iedereen een beeld heeft van wat voor kleuren er gebruikt moeten worden.
Ik heb dit zo aangepakt omdat de de vormgeving van een game belangrijk is voor de eindgebruiken. Als de huisstijl voor elke level anders is dan is dit verwarrend voor de gebruiker.
Ook heb ik een phaser.io aangeraden aan mijn teamgenoten, hier word er geleerd hoe je een online game zou kunnen maken. Ik had moeite met mijn code dus gebruikte ik phaser.io. Deze heb ik aangeraden aan mijn teamleden.
Ik heb inspiratie opgedaan door deskresearch te doen naar het maken van games. Ook heb ik inspiratie opgedaan door arcade games te bestuderen. Hierdoor heb ik mooie pixel art kunnen maken, waaronder de zombie, de mens, de hersenen en de achtergrond.
Resultaat
Dit heeft voor een klein deel gewerkt. Ik heb mij game namelijk volledig in de kleuren van de kleurenpalet gemaakt. De startpagina daarentegen maakte gebruik van een hele andere kleurenpalet. Wat ik persoonlijk heel storend vond. Dit is uiteindelijk ook veranderd.
Het heeft niet volledig gewerkt omdat de kleurenpalet pas gemaakt is in de tijd dat iedereen aan het programmeren was. De kleurenpalet had ik eerder moeten aanreiken zodat iedereen het zou gebruiken voor het programmeren. Dus de volgende keer moet ik de kleurenpalet tijdens de ontwerp fase aan mijn team geven. Ook kan ik strenger zijn en er achter aan gaan zodat de huisstijl voor alles het zelfde zal zijn.
Phaser.io is ook gebruikt door een van mijn teamgenoten om de game te maken. Ik ben blij dat ik iemand heb kunnen helpen met het vinden van een manier waar hij makkelijker kan programmeren. Het resultaat is een level die lijkt op mijn level. Dit is goed omdat de games dan een soort gelijkenis hebben.
Reflectie
Ik vond dat ik het voor mijn ervaring goed heb gedaan. Omdat ik zo veel meer weet dan ik in het begin van de periode wist. Ik heb geleerd hoe ik moet werken met Javascript en ik heb ook geleerd hoe belangrijk het is om de vormgeving van de game van te voren te bespreken. Dus heb ik geleerd hoe ik mijn proces beter moet plannen.
Ik ben tevreden met het resultaat, dit is omdat ik alles eraan heb gedaan om de game werkend te krijgen. Ik heb ook geprobeerd het spel zo moeilijk mogelijk te maken als ik kon. Ik ben tevreden met de kleurenpalet en dat hij voor een groot deel word gebruikt in de game. Ook ben ik tevreden met de het feit dat de spellen met elkaar verbonden zijn.
De essentie van wat ik heb geleerd is dat ik het proces serieus moet nemen. Dit heb ik geleerd door de kleurenpalet. Alle interactie ontwerpen horen van te worden worden besproken, omdat er anders verwarring kan ontstaan tussen de teamleden.
De volgende keer zal ik het proces beter inrichten, dus echt focussen op de ontwerpfase wanneer die bezig is. Er kan altijd iets worden toegevoegd, maar het is belangrijk dat er een basis is voor de vormgeving.
Dit kan toegepast worden voor mijn opkomende projecten en ook in het professionele vakgebied.



Baas over je leerproces (BETROKKEN)
De opgeleverde planning en taakverdeling bij aanvang was nadrukkelijk ook gebaseerd op jouw leerwensen. Je kan aantonen dat je hebt gewerkt aan eerder opgestelde leerdoelen, hierin heb je eerdere feedback uit sprint 1 en 2 meegenomen. Was je in dit proces ‘in control’ van wat JIJ wilde leren en heb je invloed uitgeoefend op de planning en verdeling van taken? Een game ontwikkelen die helemaal klopt is taai en pittig werk. Neem je met open eindjes genoegen of lukt het je om je te richten op de details en alles er uit te halen wat er in zit? Hoe ben je omgegaan met tegenslag?
Situatie
De situatie speelt zich af tijdens sprint 2 en 3. Tijdens sprint 1 had ik niet genoeg bewijzen.
In het begin van sprint 2 heb ik een lijst gemaakt van buildingblocken die ik nog moest halen. Hier heb ik mijn leerproces op gebaseerd. Ik heb mij gefocust op het programmeer gedeelte van level 2. En ook heb ik mij gefocust op het testen van mijn game. Zo heb ik ervoor gezorgd dat ik genoeg bewijzen had verzameld voor mijn buildingblocken.
Hier waren mijn team, mijn coach en ik bij betrokken.
Taak
Mijn taak was het maken van level 2 van de game. Het behalen van de front-end buildingblock en het behalen van de doelgroep buildingblock. Daarnaast wilde ik ook nog werken aan de buildingblocken oplever, sectorverdieping en back-end.
Mijn rol was de persoon die level 2 van de game maakte, ook heb ik als taak het proces gaande houden en eindigen met een goed werkend eindproduct.
Tijdens de retrospctive van sprint 2 heb ik een lijst gemaakt van wat ik wilde bereiken. Zie lijst hieronder.
Buildingblocken die ik nog moet halen:
1. Doelgroep: (ingepland) (17 juni)
2. front-end: (ingepland) (15 juni)
3. oplever: (wachten tot ik iets kan opleveren)
4. sector verdieping: (docent mailen om slot te openen)
5. back- end: (Aan het eind van de periode )
In de tussentijd heb ik mijn doelgroep en mijn front-end buiildingblocken gehaald.
Mijn nieuwe lijst ziet er als volgt uit:
1. sector verdieping: (gehaald)
2. oplever: (Ingepland 29 juni)
3. back- end: (Waarschijnlijk volgend jaar)
Er werd van mij verwacht dat ik buildingblocken ging inplannen en er minstens 9 zou halen dit schooljaar, mijn doel is 12 maar het lijkt er niet op dat dit zal lukken.
Ik zelf verwachtte dat ik er tenminste 9 zou halen.
Actie
Ik heb mijn behaalde buildingblocks gehaald door het inrichten van mijn leerproces. Ik wilde mijn front-end buildingblock halen dus heb ik programmeertaken op mij genomen. Ik wilde mijn doelgroep buildingblock halen dus heb ik mij gefocust op het testen van testpersonen
Ik heb dit zo aangepakt omdat mijn coach mij dit zo heeft geleerd. Ze zegt altijd dat ik mijn leerproces met inrichten naar mijn wensen. Mijn wensen waren dan ook de boven benoemde buildingblocken halen.
Na het behalen van genoeg bewijzen heb ik mijn buildigblocken ingepland en gehaald. Ik heb wel een buildingblock moeten herkansen maar dat is alleen maar goed, zo leer ik ook meer.
Resultaat
Dit heeft gewerkt voor mij omdat ik nu 9 buildingblocken heb. Ik heb de twee ingeplande buildingblocken gehaald. Nu ga ik voor de laatste drie buildingblocken.
Waarom het gewerkt heeft is omdat ik mij gefocust heb op de buildingblocken die ik wilde halen. Ik had mijn proces in controle en ik heb invloed uitgeoefend op mijn proces en verdeling van de taken.
Reflectie
Omdat ik altijd streef naar de het beste resultaat vind ik dat de game goed genoeg is voor de ervaring die ik had met programmeren. Ik heb meerdere malen mijn grenzen opgezocht en ik ben verder gekomen dan ik ooit zou durven dromen.
Met de ervaring die ik tot nu heb en alle feedback die ik heb gevraagd aan de docenten is dit het beste resultaat dat ik kon behalen. Ik neem geen genoegen met open eindjes want ik heb er alles aan gedaan om de game zo goed mogelijk te maken, tot zover mogelijk voor mij.
Ik ben blij met mijn game, alleen kan het altijd beter. Ik hoop mijn programmeer skills te kunnen verbeteren voor een beter resultaat voor mijn volgende programmeer opdrachten.
Ik heb geleerd dat ik mijn buildingblocken moet inplannen wanneer ik genoeg bewijsmateriaal heb. Ook heb ik geleerd om mijn planning beter aan te houden.
Ik heb nu voornamelijk mijn buildingblocken op het laatste moment moeten inplannen. Als ik mijn planning beter aanhoud dan heb ik minder stress.
Dit kan ik ook toepassen bij andere vakken en opkomende projecten.
