Retrospective CLE4 SPRINT2

Professionele werkhouding (ONDERNEMEND)

Je bent proactief aan het werk, met je werkhouding laat je zien dat teamleden op je kunnen bouwen. Je kan projectmatig werken met je team en bent in staat feedback te geven en te ontvangen. Heb je je professioneel opgesteld naar de andere teamleden en docenten? Waaruit kunnen we dat opmaken? Waarin kan je je nog verbeteren in dit opzicht?

Situatie

De situatie waar ik mij in bevond was het leiden van een team ondanks dat ik weinig weet van programmeren. Tijdens CLE4 gaat het vooral over programmeren en hier weet ik vrij weinig van af dus het inplannen van taken is in dat opzicht veel moeilijk omdat ik niet weet hoelang ik een onderdeel moet inschatten. Het samen werken met de teamgenoten ging ook moeilijker om deze reden omdat niemand in mijn team echt weet hoe er geprogrammeerd moet worden.

Taak

Mijn taak was als gewoonlijk weer de teamleider zijn. Hieronder valt het team bijhouden met de taken die er gedaan moeten worden. Taken verdelen. Deadlines geven aan taken. Vergaderingen plannen. Ik wilde deze periode bereiken om alle taken af te gaan zoals gewoonlijk. Het team net als sprint1 te leiden zonder tegenslagen door alles een dag van de tevoren af te hebben. Als teamleider werd dit ook van mij verwacht.
Zelf verwachtte ik dat het iets moeilijker zou dan normaal maar dat ik het wel zou kunnen handelen.

Actie

Hoe ik dit heb aangepakt is in het begin van de sprint alles met mijn team te plannen. Er gezamenlijk een testplan gemaakt. Hiernaast heb ik alles op Trello gezet met taken, vervaldatums en namen van elk teamlid. Ik vat alle samenkomsten met Marloes samen en leg uit wat er van ons word verwacht als team. Ik heb vergaderingen met mijn team gepland naast de gebruikelijke CLE uren.

Ik heb dit zo aangepakt omdat ik wist dat dit een moeilijkere sprint zou worden voor zowel mij als mijn team. Door alles netjes te plannen is er zeker weten wel een structuur aangebracht in de manier van werken. Het enigste wat op dat moment moeilijk zou zijn is het werkelijk programmeren van het spel. Omdat dit stroef verliep heb ik besloten samen te komen met mijn team buiten CLE uren zodat ik wist waar iedereen was met zijn werk en of iemand een ander kon helpen met eventuele problemen. Ik gaf feedback op mijn teamgenoten een voorbeeld hiervan was de code die er werd gebruikt voor de CSS die beter kon. De teamgenoot heeft het meteen aangepast. Ik heb ook feedback gekregen op mijn code en deze heb ik meteen aangepast. Ik kreeg zowel feedback van teamgenoten als docenten.

Ook heb ik ervoor gekozen om de MoSCoW methode strak aan te houden. Als de must haves van het spel af zijn dan is de game eigenlijk al werkend. De should en could haves zijn geen prioriteit. Dit heb ik zo gedaan omdat mijn team en ik weinig tot geen ervaring hebben met programmeren. Het is een challenge voor mijn team om uberhaupt de must haves te doen. Ik wist dat er niet gewerkt zou kunnen worden als gepland dus heb ik een flexibele planning gemaakt. Inplaats van een specifieke dag te kiezen voor de inlever datum heb ik een week gedaan. Zodat iedereen een week lang speling heeft om zijn werk goed af te maken.

Wanneer ik er echt niet uitkwam stelde ik wel eens een vraag aan een docent maar ik probeer het liever zelf.

Resultaat

Mijn methode klonk goed, alles was goed gepland met detail. Helaas heb ik mijn deadline samen met 3/4 van het team niet kunnen halen. Het resultaat dat ik verwachtte was er niet. Hoe goed je ook plant er is altijd wel iets dat niet gaat als gepland. Ik wist dat dit zou gebeuren dus heb ik flexibele planning gemaakt. Deze was echter ook net flexibel genoeg omdat mijn teamleden en ik programmeren heel lastig vinden. Na het stellen van vragen aan docenten word het mij wel steeds duidelijker maar ik wil het graag ook zelf kunnen ontdekken en fouten maken.

Reflectie

Wat ik hier van heb geleerd is dat plannen zeker wel goed is en het geeft structuur aan je project, helaas maakt het feit dat je weinig weet over een onderwerp het lastiger om te plannen. Omdat je niet weet hoeveel tijd je nodig hebt voor een opdracht. Dus ik vond het eerlijk gezegd minder goed gaan dan ik verwachte ondanks mijn hard inzet en de tijd die ik heb besteed.

Ik ben niet tevreden over het resultaat. Dit komt omdat ik volgens mijn planning niet goed op schema loop.

De essentie van wat ik heb geleerd is dat planning niet alles is en dat knowledge nog meer van toepassing komt met een project zoals deze.

Wat ik de volgende keer beter zou kunnen doen is gezamenlijk met mijn team op een docent afstappen en die om hulp vragen. Het is dan minder leuk omdat je zelf minder ontdekt maar je kan tenminste wel verder met je project.

Wat ik wel goed van gaan was dat ik meerder vergaderingen buiten de CLE uren heb gehouden met mijn team, dat voelde heel productief aan.

Dit kan ik ook toepassen bij bijvoorbeeld buildingblocken maken, als ik echt vast zit om hulp vragen. Dit doe ik natuurlijk wel al.

Creativiteit (ONTWERPEND)

Wat was je bijdrage aan de ontwikkeling van het product? Op welke manier heb je jezelf uitgedaagd om zo goed mogelijk bij te dragen aan de ontwikkeling van het product? Op welke manier heb je inspiratie opgedaan?

Situatie

De situatie waar ik mij in bevond was het maken van mijn deel van het spel namelijk level 2. Level 2 gebruikt de keyboard je moet items oppakken met collision detecting, enemies vermijden en naar de volgende level kunnen gaan.

Dit speelde zich gehaald sprint 2 af vanaf het moment dat ik koos voor level 2. Ik koos deze specifieke level omdat het alles in zich heeft waar het spel om gaat. Het leek me een uitdaging. Dat wilde ik hebben omdat ik niet goed van in programmeren en mezelf wilde uitdagen en bewijzen dat ik het wel kan.

Docenten en, teamgenoten, W3 schools, Soutube en Stackoverflow hebben mij geholpen tijdens het proces.

Taak

Mijn taak was het maken van level 2, de level waar er items kunnen worden gepakt en je obstakels tegenkomt waar je je een weg heen moet vinden.

Mijn rol was het maken van de keyboard controls, collision detecten, item oprapen en naar de volgende level kunnen gaan. Daarnaast ben ik ook aan de slag gegaan met het maken van de peronages van de game en heb ik een styleguide gemaakt voor de game.

Wat ik wilde bereiken was mezelf bewijzen dat ondanks dat ik heel veel moeite heb met programmeren dat zo ene uitdagende level mij toch zou lukken. Ik zou terug willen kijken en zeggen dat ik gegroeid ben al programmeur.

Er werd van mij verwacht dat ik de volgende dingen maak: keyboard controls, collision detecten, item oprapen en naar de volgende level kunnen gaan. Wat ik van mezelf verwachtte was dat ik de opdrachten minimaal af zou kunnen hebben en een werkende level zou hebben aan het einden. Ik verwachtte niet dat ik het perfect zou kunnen doen na een paar keer proberen mijn verwachtingen waar heel laag voor mezelf.

Actie

Hoe ik dit heb aangepakt is door het eerst zelf te proberen, wanneer ik tegen problemen aanliep raadpleegde ik eerst Youtube, W3 schools en stackoverflow, als dit mijn niet lukt klopt ik aan bij mijn teamgenoten en wanneer dat niet werkte ging ik naar een docent.

Dit heb ik zo gedaan omdat ik graag dingen zelf leer, daarom ga ik eerst zelfstandig naar andere websites. Wanneer dat niet lukt ga ik naar mijn teamgenoten toe omdat zij dan misschien ook iets nieuws leren. En als dat niet lukt ga ik naar een docent omdat ik de hoop heb opgegeven en professionele hulp nodig heb.

Ik heb dit op deze manier aangepakt omdat ik mijn eigen creatieve twist wil geven aan mijn code, dit kan ook samen met mijn teamgenoten. Samen nieuwe creatieve oplossingen bedenken voor ons project is leuker dan het meteen aan een docent vragen. Omdat er zo nieuwe ideeën kunnen ontstaan.

Inspiratie kreeg ik door de vergaderingen met mijn teamgenoten, onderzoek doen naar 8-bit games en de lessen van Bob en Leanne.

Resultaat

Deze methode heeft gewerkt. Wanneer ik vast zat met een probleem volgde ik mijn stappen en kwam ik op het uiteindelijke antwoord.

De reden waarom dit niet zou kunnen werken is omdat ik het heel graag zelf wil ontdekken en ik het pas aan een docent vraag wanneer ik al uren aan het probleem heb gezeten. Als ik zo terug kijk lijkt het allemaal tijdverspilling. Maar aan de andere kant is het juist de bedoeling dat ik het zelf leer of samen met een teamgenoot.

Reflectie

Wat ik heb geleerd is dat een uitdaging aangaan een goed iets is. Het is in het begin zeker weten moeilijk tot aan het eind maar als je dan je eindproduct ziet en het werkt dan ben je wel trots op hoe ver je bent gekomen. Ik ben gegaan van iemand die bang was voor programmeren naar iemand die fouten durft te maken.

Ik ben niet tevreden met mijn resultaat, dit komt doordat ik op schema loop voor mezelf. De elementen die ik wel al af heb daar ben ik wel tevreden mee

Wat de essentie is van wat ik heb geleerd is dat je fouten moet maken en op allerlei creatieve manieren tot de code kan komen.

Wat ik de volgende keer beter zou kunnen doen is het eerder benaderen van docenten. Hoewel ik liever alles zelf ontdek is het uren besteden aan 1 object tijdverspilling en houd ik niet alleen mijn resultaten tegen maar ook die van mijn team.

Baas over je leerproces (BETROKKEN)

Je kan aantonen dat je hebt gewerkt aan eerder opgestelde leerdoelen, hierin heb je eerdere feedback uit sprint 1 meegenomen. Was je in dit proces ‘in control’ van wat JIJ wilde leren? De opgeleverde planning en taakverdeling bij aanvang was nadrukkelijk ook gebaseerd op jouw leerwensen. Heb je invloed uitgeoefend op de planning en verdeling van taken? Een game ontwikkelen die helemaal klopt is taai en pittig werk. Neem je met open eindjes genoegen of lukt het je om je te richten op de details en alles er uit te halen wat er in zit? Hoe ben je omgegaan met tegenslag?

Als feedback op sprint 1 had ik

Baas over je eigen leerproces:
Je heb t de planning voor het project in Trello verwerkt. Ook hierin neem je weer de leiding. Je bent erg goed in het aanbrengen van structuur; het geeft rust in je hoofd. Echter zie ik nog geen concreet plan van aanpak voor het behalen van je laatste building blocks. 
Ik zie in Teams wel dat je nog 5 building blocks moet behalen… maar niet welke taken daarbij horen om je leeswijzers compleet te maken. 
Het is erg belangrijk dat je aan het einde van het eerste jaar specifiek je taken kan omschrijven. Dit is niet alleen handig voor je eigen planning… maar ook noodzakelijk voor de rest van je team om met elkaar af te stemmen waar je specifiek aan gaat werken. 
> Wat zijn de specifieke taken per BB? Wanneer wil je de 4 blocks gaan inplannen? Stem dit af met de rest van het team zodat je je eigen leerproces bewaakt!

Situatie

Ik heb me deze periode gefocussed op het programmeer gedeelde, dit komt omdat ik mijn front-end en back-end block nog moet halen. Nu ik al was bewijzen heb voor het front-end block en het doelgroep block omdat ik heb getest kan ik ze eindelijk inplannen. Dit doe ik zodra er tijden vrijkomen en anders mail ik een docent.

Ik wilde in het begin van de periode al blocken halen maar ik had geen bewijzen dus dat werd lastig.

Dankzij mijn teamgenoten kan ik hun blogs gebruiken als voorbeeld.

Taak

Mijn taak was het programmeren van level 2. De item level
Ik wilde genoeg bewijzen behalen voor mijn front-end block en mijn doelgroepen block. Omdat de twee blokken zijn waar ik mij eerst op focus deze periode.

Ik verwachtte dat ik rond deze tijd genoeg bewijzen had verzameld en meteen mijn gesprekken kon inplannen. Na de drukte van de CLE4 Sprint2 inlever dag.

Actie

Ik heb dit aangepakt door html/ css en js te gebruiken voor mijn code, deze ga ik na laten kijken door een docent en uiteindelijk gebruiken voor mijn front-end block ik heb deze al ingepland en hoef het alleen nog uit te typen.

Ook heb ik bewijzen voor mijn doelgroepen block door te testen met testpersonen. Ik heb deze al ingepland. Ik hoef deze alleen nog uit te typen.

Ik heb het zo aangepakt omdat ik niet mijn buildingblocken wilde inplannen zonder dat ik bewijzen heb. Ik wil graag al mijn buildingblocken halen in 1 keer deze periode. Er zijn 6 kansen en 5 buildingblocken die ik moeten halen dus er is er alleen plek voor 1 herkansing.

Resultaat

De vorige 7 buildingblocken heeft het gewerkt ik hoop nu ook.

Het kan ook niet werken omdat iedereen nu buildingblocken wilt inplannen en er geen slots meer open gaan zijn.
Maar ik heb nu 2 buildingblocken ingepland en als ik die haal dan heb ik er 9, vanaf 9 buildingblocken is er minder stress op de andere buildingblocken.

Mijn leerdoel was leren programmeren dus heb ik de taak op me genomen om level 2 te maken.

Reflectie

Wat ik heb geleerd is dat het uitstellen van iets waar je minder goed in bent niet perse slecht hoeft te zijn. Ik heb eerst namelijk alle buildingblocken behaald waar ik goed in ben en nu kan ik me focussen op de voor mij lastige buildingblocken en er ook rustig van leren.

Tot nu toe heb ik 7 buildingblocken ik ben daar wel trots op nu nog 5 meer, ik ben niet helemaal tevreden omdat ik niet alle buildingblocken goed had gelezen waardoor ik nu een block moet herkansen.

De essentie van wat ik heb geleerd is dat ik nu gewoon aan me buildingblocken moet gaan zitten nu ik bewijzen heb.

De volgende keer zal ik de docenten vragen om een speedcourse voor een buildingblock die ik nog niet heb gedaan zodat ik weet waar ik aan toe ben.

Buildingblocken die ik nog moet halen:

1. Doelgroep: (ingepland) (17 juni)
2. front-end: (ingepland) (15 juni)
3. oplever: (wachten tot ik iets kan opleveren)
4. sector verdieping: (docent mailen om slot te openen)
5. back- end: (Aan het eind van de periode )

De blocken staan op volgorde van wanneer ik ze gaan inplannen.

Voor het doelgroep blok had ik alleen nog testen nodig
voor het front-end block bekijk ik blogs van andere studenten die mij hier toestemming voor geven.
voor het oplever blok wacht ik tot het einde van de CLE omdat ik dan een werkelijk product hebt om op te leveren.
voor het sector verdieping blok zijn de criteria veranderd dus moet ik meer bewijzen verzamelen
en tot slot het back-end block, deze doe ik als laatste omdat ik hier heel veel moeite mee heb en me liever focus op blocken die ik zeker weten wel kan halen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *