Retrospective CLE4 Sprint1

ONDERNEMEND *Professionele werkhouding

Met je werkhouding laat je zien dat teamleden op je kunnen bouwen en vertrouwen. Je bent bereikbaar en aanspreekbaar en in staat feedback te geven en te ontvangen.

SITUATIE:
Tijdens sprint 1 heb ik samen met mijn teamlid een storyboard gemaakt. Mijn teamlid zou het op papier tekenen en ik zou het digitaliseren. We hadden besproken wat erin moest komen.

TAAK:

Mijn taak binnen de samenwerking was het digitaliseren van het gegeven product. Wat ik wilde bereiken was een visueel aantrekkelijke storyboard maken dat de sfeer van ons product licht zou uitdrukken.

Wat er van mij werd verwacht was het digitaliseren van een storyboard. Mijn team weet dat ik wel goed ben ik het visualiseren van producten. Mijn teamleden gaven mij hierom de taak om het te maken. Ik had eigenlijk niet de hulp nodig van mijn teamlid voor het teken gedeelte maar Ik heb haar toch de taak gegeven om het te tekenen zodat ze beter wist waar het spel over zou gaan.

ACTIE:

Mijn teamgenoot en ik hadden besproken wat er op de storyboard moest komen, maar uiteindelijk is er niet gedaan wat er werd gevraagd. Na het inzien van de gegeven storyboard van mijn teamlid heb ik feedback gegeven. Ik heb verteld wat er goed aan was en wat er verbeterd kon worden. De tweede keer dat de storyboard aan mij werd gewezen was het verre van perfect maar er de belangrijke punten waren erin verwerkt en dat ik genoeg om mee te werken voor mij. Na het maken van mijn versie van de gedigitaliseerde storyboard en tussendoor wees ik mijn teamgenoten mij proces. Zij hebben hier positief op gereageerd.

De Indra van eerst zou ervoor kiezen om de storyboard volledig zelf te maken na de fouten die mijn teamlid had gemaakt. Maar CMGT heeft mij geleerd om itererend te werken.

RESULTAAT:

Het resultaat is dat mijn teamlid en ik het proces hebben herhaald het opnieuw geprobeerd. We hebben besproken wat er in moet en dit keer in meer detail. We hebben regels besproken en ook vroeg mijn teamlid om feedback tussendoor. Dus het itererend werken heeft geholpen. Mijn teamgenoot en ik hebben uiteindelijk een goed product geleverd waar derest van het team ook trots op is.

Deze methode heeft gewerkt omdat we naar een manier vonden waardoor we het product beter konden maken en dat was dus het bespreken van details. Tijdens de samenwerking was ik altijd bereikbaar en gaf ik meteen feedback wanneer dit gevraagd werd. Ik ben aanspreekbaar omdat ik feedback geef op een professionele manier. En zelf sta ik ook open voor feedback omdat ik hiernaar vroeg tijdens mijn samenwerking met mijn teamleden.

REFLECTIE:

Wat ik heb geleerd is dat itererend werken niet alleen werkt voor het gehele project maar ook voor kleine delen binnen het project. De manier waarop ik heb gehandeld was professioneel. Ik werd bijvoorbeeld niet boos, ik heb feedback gegeven en mijn teamgenoot geholpen met haar werk. Ik ben tevreden met het resultaat. Wat ik de volgende keer dus beter kan doen is tijdens het samenwerken in details uitleggen wat mijn teamlid kan doen. Dit geldt natuurlijk voor het hele project.

Dus wat ik niet goed vond gaan was de eerste ‘iteratie’ omdat het gegeven product niet voldeed aan de afspraken.
Wat er goed ging was het feit dat er stappen terug zijn genomen om opnieuw de opdracht te bespreken en weer vanaf 0 te beginnen. Het eindproduct heeft uiteindelijk voldaan aan de afspraken.
Wat ik de volgende keer beter ga doen is in meer detail bespreken wat ik verwacht van het product en de teamgenoot vragen of er tussendoor gecommuniceerd kan worden hoe het gaat met het maken van het product.

van teamlid
van mij

ONDERZOEKEND *Creativiteit

In de conceptontwikkeling heeft het team iteratief gewerkt. Wat was jouw bijdrage aan de ontwikkeling van het concept?

SITUATIE:
Tijdens de conceptontwikkeling heb ik de brainstormsessie geleid. Mijn team en ik hebben net een vakantie achter de rug en het was weer tijd om aan de slag te gaan. Ik ben iemand die zich snel aanpast. Dus hoewel mijn team geen idee had wat er gedaan moest worden hield ik hen bij de les en begon met het leiden van de brainstormsessie.

TAAK:

Mijn taak was het leiden van de brainstormsessie. Wat ik wilde bereiken was het hebben was een eerste concept en kleine details voor het einde van de dag zodat we dit konden presenteren op de eerst volgende CLE dag. Wat er van mij werd verwacht was de Indra van de vorige CLE maar dat ben ik niet meer. Ik ben veel strenger en wil alles volgens schema af hebben. Wat ik van mezelf verwachtte was dat ik een een concept had aan het einde van de dag, regels en details.

ACTIE:

Hoe ik dit heb aangepakt is ten aller eerste de aandacht van mijn teamleden krijgen. Ten tweede legde ik hen uit wat er gedaan moest worden en ten derde heb ik een intensieve brainstormsessie geleid waar we begonnen met loskomen. Dit is de methode waar ons uiteindelijke idee uit voortkwam namelijk Zovid-19.

De reden waarom ik het zo heb aangepakt is omdat ik eerder met dit team heb samengewerkt, ik weet hoe ik hen moet leiden want ik weet waar iedereen zijn zwaktepunten liggen in een project. Ik begon eerst met het opwarmen van mijn teamgenoten door ze ideeën te laten roepen en ze zo los kwamen. Hierna hebben en ieder individueel 11 minuten lang een idee bedacht. We deelden alle ideeën en haalde de beste punten eruit. Deze methode heb ik geleerd tijdens het houden van een voorgaande brainstormsessie. Je bent het creatiefst als je je op je gemak voelt.

Mijn uiteindelijke bijdragen was dus het leiden van de sessie en het bedenken van de basis van het spel. Hierbij kan je denken aan dat de personage een zombie is, dat het spel gebaseerd is op de huidige pandemie en het concept van een supermens of superzombie.

RESULTAAT:

De methode werkte prima, hoewel het in het begin wel stroef verliep. We hebben uiteindelijk ons concept bedacht en gevonden. Hierna zijn we verder gegaan met het creatieve sessies en hebben we kleine details van de game uitgewerkt.

De reden waarom het stroef verliep lag aan het feit dat mijn teamgenoten moesten wennen aan het feit dat school weer begon. De reden waarom het na het loskomen wel goed verliep is omdat de creativiteit eindelijk doordrong en iedereen uiteindelijk met gekke en leuke ideeën kon komen mede door mijn manier van het leiden van de brainstormsessie. Mijn ideeën zijn uiteindelijk gebruikt voor het uiteindelijke concept.

REFLECTIE:

Wat ik hieruit heb geleerd is dat het begin meestal stroef loopt. Maar wanneer iedereen zich op zijn gemak voelt is het makkelijker om je team te leiden. Zo krijg je een creatieve team en leuke ideeën. Ik was tevreden met het resultaat omdat ik kreeg wat ik uiteindelijk wilde hebben namelijk een concept en kleine details. Wat ik de volgende keer beter kan doen is het voorafgaand uitleggen wat het plan is en niet ervan uitgaan dat het team weet wat er gedaan moet worden want meestal weten ze het niet. Dit kan ik toepassen door het hele project heen.

Dus wat ik niet goed vond gaan was het feit dat ik het team niet goed genoeg kon leiden tijdens de eerste CLE dag waardoor de presentatie minder goed verliep dan ik had gewild.
Wat ik wel goed vond gaan was het feit dat ik het team heel goed heb geleid tijdens het de brainstormsessie, ondanks het feit dat de dag moeilijk begon heb ik ervoor gezorgd er iedereen zijn ideeën heeft kunnen delen. Al onze ideeën kwamen bijeen en zo is er een concept ontstaan. Een concept die veel elementen bevat van mijn originele concept.
Wat ik de volgende keer beter kan doen is dus het brengen van structuur in de groep door middel van een strakke planning. Hierdoor weet iedereen wat er gedaan moet worden en kunnen er intensiever gewerkt worden. Ook kan ik de volgende keer de groep aanmoedigen ook zo een sessie te leiden, want nu heb ik het gedaan omdat niemand initiatief nam of wist wat er gedaan moest worden. Het zou leuker zijn geweest als iedereen een sessie zou leiden en niet snel klaar willen zijn met de concept fase.

BETROKKEN *Baas over je leerproces

De opgeleverde planning en taakverdeling bij aanvang was nadrukkelijk ook gebaseerd op jouw leerwensen. Je bent in staat om tijdens het maken van de planning met het team je eigen leerdoelen te waarborgen. Je hebt deze taken kunnen vertalen naar concrete acties per building block. Feedback uit eerdere CLE’s is vertaalt naar verbeterd gedrag.

SITUATIE:
De buildingblokken die ik moet behalen kunnen was behaald worden aan het eind en midden van het project. Het zijn namelijk buildingblokken waar je moet programmeren of testen. Wat wel verbeterd is is mijn leiderschap en motivatie naar het team toe tijdens geheel sprint 1.

TAAK:

Mijn taak was het maken van de planning, het verdelen van taken, het leiden van het project en helpen met iedereen bij de les houden. Wat ik wil bereiken is een persoon zijn die andere helpt met het verbeter van zichzelf. Ik wilde tijdens deze sprint vooral laten zien dat de samenwerking gemakkelijker afgaat als je een goede planning hebt. De rest van het team was gewend dat ik hen leidde tijdens de voorgaande CLE en verwachtte het hier ook meteen. Mijn leerwens tijdens sprint 1 is een goede leider zijn. Mijn leerwens voor sprint 2 en 3 is front-end, back-end, oplever en doelgroep buildingblocken halen.

ACTIE:

Hoe ik dit heb aangepakt is door het maken van een uitgebreidere Trello pagina. Ik heb iedereen ernaar laten kijken. Alles staat erin voor het hele project zodat iedereen een globaal beeld heeft van het hele project. Al onze namen en taken staan erop, ook staan de vervaldatums erbij. De Trello pagina bevat duidelijkere taken dan eerdere Trello pagina’s.

Tijdens het leiden van het project typ ik altijd mee. Ik schrijf iedereen zijn taken op en de taken die er in het algemeen gedaan moeten worden. Ik spreek deadlines en bijeenkomsten af met mijn teamgenoten en ik help hen door het geven van feedback en passende opdrachten voor ieder zijn buildingblock.

Tijdens het being-a-boss block heb ik geleerd een flexibele planning te maken. Ik geef mijn team daarom altijd een deadline die een dag voor de werkelijke deadline is. Zo is er genoeg tijd om dingen te bespreken en weet ik dat alles af is en dat we een goed eindproduct leveren.

RESULTAAT:

Mijn methode heeft zeker goed gewerkt. Hier boven vertelde ik over het stroeve begin. De volgende CLE les ben ik meteen aan de sla gegaan met het strenger zijn en strakker werken. Ik snap dat de eerste dag na de vakantie moeilijk is maar vanaf CLE les twee wil ik wel echt hard aan de slag en lekker op schema lopen. Iedereen in het team wist na de bijeenkomst van CLE les twee precies wat er gedaan moet worden, iedereen kent zijn taken en iedereen weet wat de deadline is.

De reden waarom dit werkt is omdat ik houd van lijstjes en orde. Mijn teamleden hebben structuur nodig in de manier waar zij werken. Daar ben ik voor.

REFLECTIE:

Ik ben soms wel bang dat ik te streng ben maar na vragen of dit zo is vonden mijn teamleden op één na mij niet te streng. Één teamlid had door dat ik strenger was dan normaal en jij dat teamlid wil ik helpen met het behalen van zijn doelen. Hij heeft hier veel moeite mee.

Dus wat ik hieruit heb geleerd is dat ik behulpzaam ben door het leiden van mijn groep door het maken van lijstjes. Iedereen heeft er baat bij. De doelen zijn helder, alles word duidelijk in detail besproken en de opdrachten worden van te voren beoordeeld door een ieder voor het inleveren.

Wat er niet goed ging was het uitdelen van taken met betrekking tot de buildingblocken. Hoewel ik hier wel op heb gelet tijdens sprint 1 was het niet relevant voor de sprint omdat iedereen in het team de buildingblocken heeft behaald of ze hadden al bewijs waar sprint 1 zich op focust.
Wat ik de volgende anders kan doen is nog meer letten met het uitdelen van taken. De volgende Sprint deel ik gerichter taken uit omdat iedereen iets moet halen de volgende sprints. Dit kan ik ook tijdens sprint 3 toepassen. Sprint 2 en 3 zijn meer gefocust op de buildingblocken die ieder teamlid nog moet behalen.

https://trello.com/b/kV3M2bW0/zovid-19

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *