Retrospective CLE3 Sprint 3

Initiatief

Je bent in staat een realistische tijd te koppelen aan een taak en in de uitvoering hierop te sturen (plannen). Je bent in staat te reflecteren op het proces, de planning en eigen inzet. Je bent tijdens de CLE actief in gesprek gegaan met stakeholders als het ging om je onderzoek en ontwikkeling van het prototype.

Je bent in staat een realistische tijd te koppelen aan een taak en in de uitvoering hierop te sturen (plannen)

Situatie:
Als we kijken naar de daily stand-up kan je zien dat ik de persoon ben die alles netjes uit typt voor iedereen, zodat de doelen en taken duidelijk zijn voor iedereen.
Taak:
Ik was de persoon die iedereen op de hoogte hield van wat er precies gedaan moest worden en de persoon die de groep bij elkaar riep wanneer er in groepsverband iets besproken moest worden. Door de quarantaine situatie is de taakverdeling niet duidelijk geworden omdat het bijna ieder voor zich was. Omdat dit heel vaag voor mijzelf was had ik besloten mijn uiterste best te doen om het team bij elkaar te houden en zelf taken uit te delen. Ik was als het ware de teamleider.
Acties:
Ik was in eerste instantie niet de persoon die de Trello moest bijhouden, maar omdat dit niet werd gedaan heb ik het hef in eigen handen genomen. Ik ben sinds midden periode 1 de persoon die de Trello update. Ik ben de persoon de de taken netjes met iedereen bespreekt en ze zet op de Trello pagina. Na elke daily stand-up ben schrijf ik de taken van de dag op en wat er van ons verwacht word per persoon. Ik bespreek met elk teamlid wat hij of zij heeft gedaan en wat de beste taakverdeling is zodat iedereen even veel te doen heeft. Ik houd iedereen up-to-date. Ik kreeg tijdens sprint 2 als feedback dat de planning te globaal was, dit heb ik veranderd van een globale planning naar een planning voor elke CLE les.
Resultaat:
Globaal ging het goed, het project is afgelopen en we hebben het beste product geleverd die we konden leveren ondanks de quarantaine situatie. Door het project heen heb ik zovele mogelijk mijn best gedaan door actie te ondernemen op mijn eigen manier, maar ik kan niet achter iedereen aanlopen dat ze het werkelijk gaan doen dat is uiteindelijk hun eigen motivatie. Als iets niet word gedaan dan zorg ik ervoor dat het door iemand anders word gedaan.
Reflectie:
Wat ik goed vond gaan was het feit dat ik het hef in eigen handen nam, ik voelde de team spirit dalen en moest er iets aan doen. Ik heb in een korte tijd snel moeten reageren en ik denk dat als ik dat niet had gedaan dat we erg achter zouden lopen. Wat er anders kon is strenger zijn, soms kwamen teamgenoten de afspraken niet na en ik snap dat wel met de situatie waar we nu in zitten. Maar soms was ik wel gefrustreerd omdat er geen goede communicatie was. Dus de volgende keer wil ik wat strenger het team leiden.

Je bent in staat te reflecteren op het proces, de planning en eigen inzet.

Situatie:
Als feedback kreeg ik dat de planning te globaal was en dat mijn specifieke taken niet duidelijk zijn. Hier heb ik verandering aan gebracht.
Taak:
Ik heb niet alleen de teamplanning gemaakt maar ook een planning voor mijzelf. Naast het opschrijven van wat onze verwachtingen zijn voor de dag schrijf ik ook op wat de taken zijn per persoon, dit doe ik door de namen erachter te zetten zodat iedereen weet wat zijn taken zijn. Ik geef de taken een tijd van wanneer het af moet zijn. Ook organiseer ik gesprekken om onze voortgang te bespreken.
Acties:
Ik heb organiseer gesprekken om de voorgang te bespreken en ik bespreek gemaakt werk en geef er feedback op. Ik vraag iedereen altijd of ze alles snappen wat er gebeurt moet worden.
Resultaat:
Het resultaat hieruit is dat ik kan reflecteren op het proces, dus lopen we op schema of moet ik taken weggeven. De planning is duidelijk voor iedereen en ze hebben een helder beeld van wat er verwacht woord van hen.
Reflectie:
Wat ik goed vond gaan is het plannen, ik kon makkelijk taken weggeven en er een tijd aan vastbinden. Als die taak niet word gedaan en moet de taak worden gegeven, dit is soms wel lastig. Door het organiseren van gesprekken met de groep is het proces goed te overzien. Dit vond ik het beste gaan omdat ik dan wist dat we op de goede weg waren. Dus de volgende keer wil ik ga organiseer ik meer samenkomst momenten zodat de groep een druk voelt om hun opdrachten af te hebben.

Je bent tijdens de CLE actief in gesprek gegaan met stakeholders als het ging om je onderzoek en ontwikkeling van het prototype.

Situatie:
Ik ben actief in gesprek gegaan met stakeholders in het begin van het project. Ik heb onderzoeken verschillende onderzoeken gedaan en ik heb de resultaten gebruikt voor het ontwikkelen van een product dat bij de doelgroep in de smaak zou vallen.
Taak:
Als taken had ik drie interviews afleggen met de mensen die op de brug liepen. Ook had ik als taak de resultaten in een googledocs te zetten zodat alle vergaarde informatie op één plek was. Ook heb ik de doelgroep geobserveerd en had ik als taak om drie behavioral mappen te maken.
Acties:
Omdat CLE gebruikt word als bewijsmateriaal voor buildingblocks ben ik nagegaan welke buildingblocks er voor dit project relevant waren. Ik ben uiteindelijk tot de conclusie dat onder anderen het doelgroepen block voorkwam. Hier zijn drie interviews voor nodig. Ik heb dit bij meerdere gevallen gedaan denk aan concepten en interactieontwerpen. Zo kwam ik op verschillende opdrachten die we konden doen met de doelgroep denk aan interviewen, behavioral map en de actorenmap maken. Ik had contact met een iemand die ik had geïnterviewd voor het onderzoek gedeelte. Ik heb interviews gehouden met drie personen en ik heb op drie verschillende tijden de brug bezocht om te behavioral map te maken en ik heb geobserveerd en deskresearch gedaan naar wie er stakeholders zijn.
Resultaat:
De resultaten die ik hier uit heb gekregen zijn bewijzen die ik kan gebruiken om mijn buildingblocks te halen. Waardevolle informatie van de doelgroep uit interviews, relevante informatie voor het plaatsen van ons project en relevante informatie over de stakeholders die onder anderen ook invloed hebben op de brug en ons project.
Reflectie:
Wat ik goed vond gaat is dat ik van te voren in formatie heb vergaard over wat ik precies moet halen voor de buildingblocks zodat ik geen dubbel werk hoef te doen aan het einde van het project, ook vond ik dat de onderzoeken geslaagd zijn. Wel zou ik de volgende keer langer contact willen hebben met mijn doelgroep zodat zij ook feedback kunnen geven op het uiteindelijke product. Dus de volgende keer houd ik langer contact met mijn doelgroep dan ik nu al deed.

Creativiteit

Je bent creatief, denkt mee en komt zelf met nieuwe ideeën. Wat was jou persoonlijke bijdrage aan het creatieve proces? Hoe ben je omgegaan met problemen tijdens het ontwikkelen van je product? Hoe heb je jezelf uitgedaagd om tot een goed resultaat te komen?

Je bent creatief, denkt mee en komt zelf met nieuwe ideeën.

Situatie:
Ik heb twee brainstorm sessies geleid. En ik geholpen het uiteindelijke idee te kiezen.
Taak:
Als taak had ik om een brainstormsessie te houden om op tot een concept te komen voor het project
Acties:
Ik heb vooronderzoek gedaan naar wat voor brainstorm methodes er allemaal zijn tot op heden. Hier heb ik twee verschillende brainstorm methodes door gevonden. De een die de mensen los laat komen en de andere de creatieve ideeën opwekt in een korte tijd.
Resultaat:
Als resultaat heb op de eerste methode kreeg ik een team die ideeën bedacht waar niemand ooit aan zou denken, het maakt niet uit hoe raar het was ze gooide alles naar buiten. Door dit te gebruiken als eerste methode heb ik mijn team enthousiast gemaakt. Bij de tweede methode had als resultaat dat het probleem via meerdere perspectieven werk bekeken. Mijn team was nogal gehecht aan het feit dat onze locatie veel word gebruikt om foto’s te maken en ze hadden alleen ideeën over foto’s maken in het begin van het project. Door ze een ander perspectief te geven hebben ze hun foto dromen opzij gezet en hebben ze het probleem op een ander perspectief bekeken.
Reflectie:
Wat ik goed vond gaan was de methode waar men op een ander perspectief een probleem bekijken. Dit haalt je uit je liefdesfase voor je eerste idee een soort van kill your darling methode. Wat ik beter had kunnen doen en ga doen is aan het einde van de brainstormsessie met de hele groep bespreken welk idee ze het beste vonden. Dit heb ik wel gedaan tussen de sessies in maar ik vind dat het beter is als ik het ook aan het einde van de brainstormsessie doe.

Wat was jou persoonlijke bijdrage aan het creatieve proces?

Situatie:
Tijdens sprint 2 heb ik feedback gekregen dat ik meer inhoudelijke info met betrekking tot het plan van aanpak moet hebben voor mijn bijdragen aan de uitvoering van het project. Ook mist u meer inhoud en reflectie. Hier heb ik aan gefocust tijdens sprint 3 door meer taken op me te nemen.
Taak:
Als taken heb ik een poster maken, een weergaven van de lichten van de Follow You lights, een interactie weergeven van het product en het belangrijkste opkomen met ideeën voor het project.
Acties:
Tijdens het maken van de poster ben ik aan de slag gegaan met het maken van een informatieve poster van ons product. Ook heb ik een visualisatie gemaakt van de lichten die het product toont. Dit heb ik gemaakt omdat er dan inzicht word gegeven op hoe het product zou kunnen reageren wanneer het product werkelijk zou werken. Ook heb ik een visualisatie gemaakt van de interactie tussen de gebruiker en het product zelf via Minecraft. Dit laat zien hoe het product zou kunnen werken stel dat het product wel gemaakt zou kunnen worden. Ik heb 2 verschillende brainstorm methodes gebruikt om tot een concept te komen. De eerste brainstorm techniek was er om iedereen los te laten komen en de tweede was er om werkelijk ideeën te genereren.
Resultaat:
Ik heb een mooie poster die alle informatie bevat van het product, ik heb een visualisatie van de lichten van de kleurenschema van het product, ik heb een visualisatie van de interactie tussen gebruiker en product en ik heb nieuwe brainstorm methodes en leuke ideeën hieruit gekregen.
Reflectie:
Wat er goed ging is het feit dat ik ondanks de situatie een visuele representatie van een “werkend” product heb kunnen maken. Het laat goed zien hoe het product zou reageren op een interactie van de gebruiker. Wat ik beter kan doen is beter uitleggen waarom ik bepaalde dingen doe zodat het makkelijker te begrijpen is voor de gebruiker of teamgenoten.

Hoe ben je omgegaan met problemen tijdens het ontwikkelen van je product?

Situatie:
Rond het midden van het project is er een globle pandemie begonnen, hierdoor zijn alle scholen dicht en kan mijn team niet goed samenwerken.
Taak:
Als taak kregen we om het product te maken zo hoever mogelijk. De taken moesten verdeeld worden en er moest een visuele representatie komen van het product.
Acties:
Ik heb ervoor gezorgd dat het team zijn werk deed en dat iedereen actief mee zou doen door vergaderingen te plannen waar we onze voortgang in bespreken. Ik heb ervoor gezorgd dat er een taakverdeling kwam zowel een globale planning als een individuele planning zodat iedereen wist wat er gedaan moest worden en een ieder up-to-date was. Ik heb ervoor gezorgd dat er een visuele representatie kwam van het product.
Resultaat:
Als resultaat heb ik een team die voor een groot deel zijn werk oplevert zodat iedereen genoeg bewijsmateriaal heeft. Ook is er als resultaat een coole visualisatie van de interactie tussen gebruiker en product op Minecraft.
Reflectie:
Ik vond het feit dat ik de leiding nam heel goed gaan. Iedereen was verward en de motivatie daalde. Ik durf te zeggen dat ik het team wel een duw heb gegeven naar een productief project. Ook vond ik het feit dat ik Minecraft heb gebruikt om te visualiseren hoe ons eindproject uiteindelijk zou werken heel goed. Wat er beter vond kunnen gaan was iedereen erbij betrekken. Ik deed heel hard mijn best om iedereen er elke les bij te betrekken maar dat lukte mij niet, dit komt omdat ik niet streng was. De volgende keer zal ik strenger zijn en hen op de vingers tikken dat ze op de opleiding zitten om een diploma te halen voor hunzelf. Dus ik ga strenger zijn door meerder meetings te houden zodat iedereen de druk voelt iets te leveren.

Hoe heb je jezelf uitgedaagd om tot een goed resultaat te komen?

Situatie:
Quarantaine en een goed resultaat leveren dat ging heel moeilijk omdat ik niet alle tools tot mijn handbereik had.
Taak:
Maak een zo goed mogelijk product tijdens de quarantaine. Ik had als taak een visualisatie te maken van het product.
Acties:
Ik heb verschillende manieren bedacht om het product visueel te maken. Ik heb gedacht een een papieren maquette, een maquette tekenen en en effect in doen en tot slot een Minecraft maken. Ik ben uiteindelijk gegaan voor het maken van een visualisatie op Minecraft omdat jij als gebruiker er zelf kan lopen. Het is de meest interactieve manier op een gebruiker te laten testen of ze het product wat vinden of niet tijdens de globale pandemie.
Resultaat:
Het resultaat dat hieruit kwam is een interactieve visualisatie die precies laat zien waar ons product voor staat.
Reflectie:
Ik vond het feit dat ik op een creatieve manier kwam om het product visueel te maken heel goed gaan. Wat ik de volgende keer beter kan en ga doen is proberen een echte gebruiker op de brug te laten lopen op Minecraft. Ik heb de brug zelf wel getest maar ik weet niet hoe je een ander persoon moet toevoegen omdat ik nog nooit Minecraft heb gespeeld. Dus de volgende keer ga ik mij meer verdiepen in de ins en outs van het platform waar ik mee werk.

Professionaliteit

Je kan afspraken maken en nakomen met docent, teamleden en eventuele andere partijen. Je bent in staat om op een professionele wijze feedback te geven aan je teamleden. Op welke wijze verliep het contact tussen jou en je teamleden, docenten en de verschillende stakeholders? Hoe kritisch ben je op eigen handelen en sta je open voor feedback van anderen?

  • Situatie: onder welke omstandigheden werkte ik?
  • Taak: welke rol, verantwoordelijkheid en taak had ik?
  • Acties: welke activiteiten heb ik gedaan?
  • Resultaat: welk resultaat hadden deze activiteiten?
  • Reflectie: wat ging er goed? Wat kan er anders/beter?

Je kan afspraken maken en nakomen met docent, teamleden en eventuele andere partijen.

Situatie:
Tijdens de daily stand-up spreken we Marloes over de verwachtingen en de stand van zaken. De communicatie tussen de teamleden is vaak vaag.
Taak:
Als taak heb ik een goed product leveren ondanks de situatie waar de nu inzitten namelijk een pandemie.
Acties:
Ik heb verschillende acties ondernomen om tot ene zo goed mogelijk product te komen. Ik heb de communicatie tussen mijn teamgenoten vergroot door meerdere sessies te organiseren waar we de stand van zaken bespreken tussen de dag door. Ik communiceer naar Marloes wanneer er iets niet goed gaat of wanneer ik feedback wil hebben op een product. Ook communiceer ik ook met andere docenten voor feedback op producten. Ik maak afspraken met mijn teamgenoten en het team maakt afspraken met Marloes.
Resultaat:
Als resultaat heb ik een team waar iedereen verward is over de situatie maar toch door probeert te gaan. Soms voelt het alsof alleen ik en een 2 andere personen in het team veel doen en de rest er aan het einde bijspringen wanneer het net optijd is. Maar uiteindelijk hebben we wel alles wat er op de planning stond en hebben er een goed product geleverd. Dankzij de feedback van Marloes en andere docenten lever ik goede producten voor mijn buildingblocks en project.
Reflectie:
Ik had vroeger altijd moeite met feedback vragen maar ik ben blij dat het nu makkelijker gaat. Ik vind feedback vragen via teams trouwens ook wat fijner omdat ik dan geen fysiek contact met mensen hoef te maken, dit intimideert mij. Wat er beter kan gaan is de communicatie in mijn team, ik zal vaker aan mijn team vragen hoever zij zijn mijn hun producten zodat het project niet achterloopt. Dus ik zal meer initiatief nemen.

Je bent in staat om op een professionele wijze feedback te geven aan je teamleden.

Situatie:
Joeany en team feedback geven en up-to-dat houden met het project.
Taak:
Ik als zelfbenoemde teamleider vond dat het mijn taak was om Joeany meer te betrekken bij het project. Dus mijn taak was Joeany up-to-date houden en extra aandacht geven tijdens de uitleg. Ook geef ik haar zoveel mogelijk feedback. Ook was het mijn taak om mijn andere teamgenoten zoveel mogelijk te helpen.
Acties:
De acties die ik heb ondernomen is apart met Joeany praten over de stand van zaken en haar hierbij begeleiden. Ik geef haar opdrachten die ze kan maken zodat ze haar buildingblocks haalt en ik geef haar feedback op gemaakte werk. Ik probeer haar zo vaak mogelijk te contacteren tenzij ze dat niet wilt.
Wanneer ik een product heb geleverd en dit goed is gekeurd door een leraar geef ik mijn feedback aan mijn teamleden. Ik geef ze mijn templates en voorbeelden zodat ze een beter beeld hebben van hoe iets gemaakt moet worden.
Resultaat:
Als resultaat heb ik iemand die geen idee heeft wat het project is en wat er gedaan moet worden, naar iemand die producten levert en vaker deelneemt tijdens de vergaderingen. Ook heb ik al resultaat teamgenoten die dankzij mijn feedback en templates hun buildingblocks halen.
Reflectie:
Wat ik goed vond gaan is dat ik Joeany heb geholpen met up-to-date blijven. Ook vond ik het feit dat ik mijn teamgenoten graag help door templates te geven ook heel goed, ik help graag mensen. Wat ik minder goed van gaan is dat ik geen feedback kon geven op bijvoorbeeld code hier heb ik minder ervaring mee. Dus wat ik beter kan doen is meer ervaring krijgen in coderen zodat ik ook daar feedback in kan geven.

Op welke wijze verliep het contact tussen jou en je teamleden, docenten en de verschillende stakeholders?

Situatie:
De pandemie heeft het moeilijker gemaakt het contact te houden. Soms vind ik het wel fijn om online contact op te nemen. Het contact met stakeholders ging goed tot een punt.
Taak:
Contact binnen het team houden, contact met leraren houden en contacten met de stakeholders houden.
Acties:
In het begin van het project was het contact tussen de stakeholder en mij erg groot. Ik heb ze geïnterviewd en geobserveerd. Het contact tussen mij en mijn docenten is er voornamelijk wanneer ik tegen problemen aanloop of feedback wil hebben op een product. Ik stel daarom genoeg vragen aan docenten en verwerk hun feedback meteen in mijn producten. Het contact tussen mijn teamleden en mij liep soms stroef en soms heel soepel. Door de situatie waar we nu in zitten is communicatie moeilijk voor sommige mensen. Ik snap dit en probeer het team zoveel mogelijk met elkaar te spreken. Dit doe ik zodat iedereen up-to-date is met alles.
Resultaat:
Het resultaat is dat mijn contact met de stakeholders ervoor zorgt dat het project nuttige informatie heeft gehad voor het bedenken van producten. Dankzij mijn docenten haal ik mijn buildingblocken en kan ik mijn teamgenoten daar ook mee helpen. En tot slot is het resultaat van mijn harde werk om het team up-to-date te houden ook goed. We hebben namelijk een goed product opgeleverd.
Reflectie:
Wat ik goed vond gaan is mijn communicatie met iedereen. Het feit dat ik snel gewend ben geraakt aan de situatie en andere motiveer lekker te werken. Waar ik aan ga werken is de communicatie met de stakeholder te behouden tot verder in het project zodat ik hun mening (de belangrijkste) ook hem en eventueel iets kan aanpassen.

Hoe kritisch ben je op eigen handelen en sta je open voor feedback van anderen?

Situatie:
Feedback op producten die ingeleverd worden word meteen verwerkt.
Taak:
Ik heb als taak een actorenmap maken voor zowel het project als een buildingblock.
Acties:
Ik ben begonnen met het maken van de actorenmap voor mijn buildingblock concepten die word beoordeeld door Marloes. Marloes heeft gezegd dat de actorenmap in de buildingblock gezet moet worden. Ik loop vast met het maken van de actorenmap omdat ik niet weet hoe iets te werk gaat. Ik vraag Diewertje om hulp. Zo ook met bijvoorbeeld de poster.
Resultaat:
Het resultaat is een zelfgemaakt product waar om hulp is gevraagd bij een professional en waar feedback op is gegeven door een beoordelaar. Het product is door meerdere mensen gezien en is uiteindelijk goedgekeurd. Ik kan mijn product gebruiken voor mijn buildingblock en ik kan andere studenten helpen met mijn product.
Reflectie:
Wat ik goed vond gaan is dat ik het product meestal niet door één maar door twee mensen laat beoordelen. Ik vind dat een professional en iemand die het uiteindelijk beoordelen twee verschillende blikken hebben op iets. Dit doe ik omdat ik heel kritisch ben op mezelf en een goed product wil leveren. Het hebben van twee meningen extra door professionals lijkt me altijd beter dan één. En het feit dat ik mijn product kennis deel met anderen vind ik ook goed. Wat ik de volgende keer anders ga doen is de gekregen feedback vastleggen met bijvoorbeeld een before en after foto zodat iedereen kan zien wat er is verbeterd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *