Inleiding
Een pitch is een korte presentatie (van 3 à 4 minuten) die tot doel heeft een andere partij te overtuigen van een goed plan/idee/concept. Je moet verbaal gezien de boodschap goed over kunnen dragen maar de nadruk ligt op de voorbereiding, de flow, de boodschap en het uiterlijk en vorm van de pitch-hulpmiddelen.
Kwaliteit
Je kent een aantal goede speeches of pitches, zodanig dat je ze kunt benoemen en kunt verwoorden waarom deze speeches jou aanspreken en waarom je ze goed vindt.
Voorbeeld 1
De reden waarom de pitch mij aanspreekt is omdat Jamie Bartlett zijn verhaal duidelijk kan vertellen zonder dat hij perse plaatjes nodig heeft om zijn presentatie volgbaar te maken.
Jamie maakt zijn presentatie makkelijk om naar te luisteren door duidelijk op een goede tempo te praten. Jamie neemt tijd om zijn zinnen af te maken, hij presenteert op een manier waarom het makkelijk te volgen is voor de luisteraar zodat al de informatie die hij geeft werkelijk blijft hangen.
Jamie maakt af en toe sarcastische opmerkingen over het onderwerp, hierdoor is de presentatie nog interessanter en word je aandacht er ook bij gehouden.
Jamie maakt goed gebruik van zowel verbale als non-verbale communicatie.
Voorbeeld 2
De reden waarom de pitch van Guy Kawasaki mij aanspreekt is omdat hij gerelateerde en bekende voorbeelden gebruikt om zijn presentatie nog duidelijker te maken. Hierdoor is de presentatie nog duidelijker te volgen en snap je wat voor info Guy wilt geven.
Guy maakt gebruik van humor tijdens zijn presentaties, onderwerpen waar mensen zich mee kunnen relateren. Door het gebruikt van die humor creeër je een diepere band met jou publiek en luisteren ze nog meer naar wat je te zeggen hebt.
Guy gebruikt verschillende tonen in zijn stem, door het gebruik van verschillende tonen zoals harder praten, duidelijker praten, sneller praten of juist helemaal niks zeggen is zijn presentatie makkelijk te volgen want je weet ongeveer wanneer je bij een serieus gedeelte bent van de presentatie of juist een gedeelte waar je minder hoeft te focussen omdat hij een grap maakt.
Voorbeeld 3
De manier dat Michael Dublin zijn pitch begint pakt meteen mijn aandacht. Michael begint meteen met het uitleggen wat hij verkoopt, dit volgt hij met een vraag die de meeste van de mensen op dat moment hadden. Hiermee heeft hij meteen de aandacht van het publiek en ontstaat er een diepere band.
Michael verkoopt zijn product op zo een manier dat je het meteen wilt halen. Michael maakt gebruik van humor, het benoemen van problemen die vaak terug komen en direct de oplossing geven die zijn product het publiek kan bieden.
Ook al is dit een reclame Michael maakt gebruik van verbale en non-verbale communicatie. Michael beweegt de hele tijd tijdens de pitch hij heeft constant de aandacht van het publiek.
Michael doet soms dingen waardoor zijn pitch interessant blijft, dingen zoals tennissen of iets hakken met een hakbijl. Dit kan niet alleen tijdens een reclame video, dit kan ook tijdens een normale pitch.
Goede voorbeelden
Je hebt je dusdanig voorbereid op je pitch, dat je speeches hebt bekeken van mensen uit het vakgebied en bronnen hebt bestudeerd over de pitch als marketinginstrument, zodat je weet wat de bestanddelen en eisen zijn voor een goede pitch.
Extra voorbeeld 1
Sam Harris begint zijn presentatie met een feit. Een feit die mensen bang maakt maar ook nieuwsgierig, hierdoor heeft hij de aandacht van het publiek. Iedereen kan zich relateren aan de feit. Zowel de groep tegen als de groep voor.
Sam gebruikt voorbeelden die heel angstaanjagend zijn, maar ook voorbeelden die grappig zijn. Hij speelt echt met de gevoelens van de luisteraar. Hierdoor blijft iedereen gefocust.
Ook kijkt Sam heel serieus tijdens zijn presentatie, het is een serieus onderwerp en dat laat hij ook voelen door zijn non-verbale kwaliteiten.
Sam maakt een combinatie van feiten en filosofie. Dus hij legt uit door feiten op toe noemen en hij legt de feiten uit door en menselijk over na te denken.
Sam zet je in de schoenen van de personages in de presentatie, zo voelen mensen zich verbonden met het onderwerp.
Extra Voorbeeld 2
Nick Bostrom maakt gebruik van voorbeelden waar je nooit zelf op zou komen. Hij gebruikt harde feiten, niet perse angstaanjagende feiten maar feiten die van een totaal andere hoek komen.
Nick maakt vergelijkingen met mensen en apen ook mensen en een AI, zo maakt hij een verband met het publiek en het onderwerp.
Nick spreekt ook over de toekomst. Een toekomst waar wij misschien in kunnen leven. Omdat hij zo een sterk onderwerp is en hij praat in de toekomstige tijd heeft hij de aandacht van het publiek, gecombineerd met zijn mens aap mens AI vergelijkingen zit het publiek helemaal in de presentatie.
Voorbeeld 1
Wees de eerste die geeft, personaliseer het en maak het onverwachts.
#2 Scarcity: Mensen willen meer van dingen die er niet zijn.
Niet alleen de voordelen maar ook wat er uniek aan is wat kunnen ze verliezen als ze mijn idee niet kiezen
#3 Authority: Mensen gaan sneller akkoord wanneer een expert het aanbied. Laat mensen wat voor ervaring je hebt, dat je te vertrouwen bent.
#4 consistency: Van kleine gunsten vragen naar grote gunsten vragen omdat je ze er nu opener voor staan dan eerst.
#5 Liking: We houden van mensen die het zelfde zijn, complimentjes geven en mensen die met ons mee doen.
#6 Consensus: Mensen gaan makkelijker mee als andere mensen er ook mee ingaan.
Voorbeeld 2
#2: Working memory: Als je veel tekst heb op je powerpoint en tegelijkertijd praat onthoud het publiek heel weinig. Gebruik minder woorden en misschien een bijbehorde afbeelding.
#3: De belangrijkste gedeelte van de Powerpoint moet de als grootste worden weergegeven op je slide, zo gaat de aandacht naar de belangrijke gedeeltes.
#4: Contrast: De brightness moet het hoogst zijn bij de meest belangrijke gedeeltes van de Powerpoint, zo is het makkelijker te volgen voor het publiek. Ook is het handiger als de achtergrond van de Powerpoint donker is, al de aandacht is dan gericht op jou.
#5: Minder objecten in je Powerpoint komt sneller bij bij het publiek. 6 objecten is het maximum. Op deze manier kan de publiek het makkelijker volgen en makkelijker onthouden.
Voorbeeld 3
#2: Maak de structuur van je presentatie volgbaar. Elk onderwerp word apart uitgelegd maar ze hebben wel elkaar te maken, ze zijn met elkaar gelinked.
#3: Maak gebruikt van plaatjes, mensen begrijpen onderwerpen sneller wanneer het visueel word gemaakt, denk aan een infographic of gerelateerde afbeeldingen.
#4: Herhaal je informatie, vertel het publiek wat je gaat vertellen, tijdens de presentatie vertel je het en aan het eind van de presentatie herhaal je de informatie die je eerder hebt gegeven.
#5: Gebruik een verhaal dat het publiek kan volgen, iets wat jij zelf hebt meegemaakt zodat het publiek iets memorabels heeft om op terug te kijken.
#6: Wees relateerbaar, wees jezelf en relax. Wees ook enthousiast tijdens je presentatie.
#7: Wees zelfverzekerd, oefen je presentatie, probeer de presentatie te doen voor je vrienden om te oefenen.
Voorbeeld 4
- Introductie: Bijvoorbeeld: Ik ben Indra van de opleiding CMGT
- Jouw kijk op wat mist in de markt
De voordelen van jouw oplossing
Wie je bent en wat je kunt leveren - Eindig met een vraag, of geef je visite kaartje
Voorbeeld 5
#1. Goede voorbereiding is het halve werk: Leer je verhaal goed uit je hoofd, wees de baas over je presentatie zo komt het over alsof je echt weer waar je over praat.
#2. Lichaamshouding: recht en open: Als je recht staat kom je zelfverzekerder over, en wanneer je open staat is het fijner voor het pubiek om naar je kijken omdat je er anders nerveus bij staat.
#3. Weet voor wie je presenteert: Verander je presentatie zodat het past bij het publiek, zijn het studenten gebruik dan makkelijkere woorden. Is het een CEO gebruik dan vakgerichte woorden.
#4. Zoek rust in jezelf: rust in je lijf, betekent rust in je verhaal: Wees ontspannen en neem rustig je tijd en praat met een kalme stem maar ook enthousiast.
#5. Enthousiasmeer: Maak de presentatie niet saai, praat enthousiast zo word het publiek dat ook.
#6. Natuurlijke pauze inlassen: Neem je tijd om te presenteren gebruik zelf pauzes voor variatie.
#7. Zoek interactie en contact met je publiek: Heb interactie met het publiek, stel vragen laat het publiek zijn vingers opsteken of stel ja/nee vragen.
#8. Presentatiemateriaal: versterkend en ondersteunend, niet leidend: versterk je presentatie met een powerpoint maar laat jezelf het middelpunt zijn. Jij presenteert en niet de powerpoint.
#9. Hou je publiek scherp: zorg voor afwisseling in je verhaal: Houd structuur in de presentatie maar houd er variatie in zoals, voorbeelden, toekomst gericht praten of terug kijken naar wat we al geleerd hebben.
#10. Zorg voor een goede afsluiter: Laat een indruk achter en laat het publiek zich goed voelen wanneer ze de presentatie verlaten.
Voorbeeld 6
https://www.lifehack.org/articles/communication/18-tips-for-killer-presentations.html
- 10-20-30 Rule – 10 slides, 20 minuten, 30 grote tekst.
- Be Entertaining – Praat met passie en humor, men luistert dan beter naar je verhaal.
- Slow Down – Praat langzamer en neem soms pauzes om nadrukken te leggen.
- Eye Contact – Maak oogcontact met iedereen zodat er beter word opgelet.
- 15 Word Summary – gebruik 15 woorden om je idee uit te leggen zodat het publiek het makkelijker onthoud en misschien zelfs kan napraten.
- 20-20 Rule – 20 slides, 20 seconde per slide
- Don’t Read – Het publiek gaat je minder vertrouwen als je de tekst niet kent.
- Speeches are About Stories – Gebruik kleine verhaaltjes om te relateren en het publiek luisterend te houden.
- Project Your Voice –Spreek luid genoeg en wees verstaanbaar.
- Don’t Plan Gestures – Wees relax met je non-verbale communicatie, en niet nep.
- “That’s a Good Question” – Wanneer iemand een vraag stelt zeg dan dat de vraag een mooie vraag is, zo worden anderen ook gemotiveerd om vragen te stellen.
- Breathe In Not Out – Zeg geen “UHM” gebruik pauzes inplaats van onnodig nerveus te lijken.
- Come Early, Really Early – Wees klaar voor de presentatie heb alles klaarstaan.
- Get Practice –Hierdoor word je zelfvertrouwen ook groter.
- Don’t Apologize –Zeg geen sorry als nerveus bent het publiek heeft het vaak niet door.
- Do Apologize if You’re Wrong – Wees eerlijk als je iets fout hebt gezegd dan lijk je juist betrouwbaarder.
- Put Yourself in the Audience – Snap je zelf wat je zegt?
- Have Fun – Wees enhtousiast.
Ken je publiek
Je hebt je zodanig verdiept in de wensen en behoeftes van je klant dat je deze onderdelen op een duidelijke manier laat terugkomen in de inhoud en vorm van je pitch.
Pitch #4
Tijdens de pitch van Cle 1 sprint 2 heb ik me verdiept in de wensen en behoeftes van mijn klant door aan de coaches te vragen hoe deze pitch precies te werk zou gaan. Er werd verteld dat je je product moest presenteren en daarbij moest vertellen hoe ik erop ben gekomen.
Hieruit heb ik mijn pitch opgebouwd in:
- Uitleg van mijn doelgroep
- Uitleg van mijn probleem
- Uitleg van mijn idee
- Uitleg van mijn product
- Demonstratie van mijn product.
Eigen kwaliteiten
Je kent je eigen non-verbale en verbale kwaliteiten zodanig dat je met behulp van ondersteunende middelen zelf een pitch kunt geven met een goede structuur en voldoende visuals.
Pitch #1
De eerste pitch die ik gegeven heb op de opleiding was naar mijn mening goed gegaan.
Het is goed gegaan omdat ik duidelijk spreek en echt de aandacht heb van het publiek. Met een leuke naam voor de pushy robot heb ik het publiek ook een beetje aan het lachen gemaakt. Ook maak ik veel bewegingen met mijn armen zodat het publiek zijn aandacht erbij houd.
Ik was wel echt heel erg nerveus en wilde de pitch in de eerste instantie niet geven.
De structuur was: uitleg product.
Pitch #2
Dit was mijn tweede zelf georganiseerde pitch waar er zes mensen aanwezig waren. Naar mijn mening vond ik de pitch niet de beste.
Ik spreek duidelijk en ken mijn verhaal uit me hoofd. Echter moet ik hier werken aan mijn non-verbale kwaliteiten. Hoewel ik veel praat met mijn handen is het beter bijvoorbeeld om ook door het lokaal heen te lopen.
Ik heb bewust de keuze gemaakt om mijn product mee te nemen, hij was natuurlijk niet helemaal af maar dat maakte niet uit omdat ik een werkend product had.
De structuur was: een probleem, de oplossing en uiteindelijk een product demonstratie.
Pitch #3
Dit is het zelfde als pitch #2, na pitch #2 kreeg ik feedback van mijn klasgenoten die de pitch perfect assement al gedaan hadden. Deze pitch ging naar mijn gevoel slechter dan pitch #2 omdat ik mijn pitch snel wilde aanpassen. Ik heb hieruit geleerd dat een pitch voorbereiding nodig heeft en dat je het liever niet kan houden na er een keer nagedacht te hebben .
Pitch #4
Ik spreek hier duidelijk en maak genoeg arm bewegingen, ook beweeg ik wat meer door de ruimte heen maar niet zoveel als ik zou willen.
Tijdens het presenteren Deed mijn product het niet omdat mijn laptop uit was gevallen. Na te hebben geprobeerd het apparaat opnieuw op te starten vond ik dat ik gewoon door moest gaan met de pitch omdat het anders te lang zou duren dus ben ik verder gegaan. Na de pitch deed de sensor het weer.
Ik heb mijn product zo meegenomen om het te presenteren. Het was na de pitch duidelijk wat het was.
De structuur was: Uitleg van waar ik onderzoek heb gedaan, het probleem, mijn idee en uiteindelijk het product en product demonstratie.
- Verbaal: Ben ik het zelfde gebleven, hoewel ik nerveus ben voor de pitch spreek ik met veel vertrouwen tegen het publek.
- Non-verbaal: Ben ik iets verbeterd maar ben ik nog niet op het punt dat ik wil zijn, ik wil meer door de ruimte bewegen. Mijn armen daarin tegen maar wel veel bewegingen.
- Middelen: Ik gebruik de juiste middelen om mijn product te presenteren. Tijdens pitch #1#4 heb ik een eindproduct en laat ik het eindproduct zijn. Bij pitch#2#3 pitch ik mijn idee en daarbij nog het product tot hoe ver hij op dat moment klaar was.
- Structuur: Mijn structuur is door de pitches heen steeds meer verbeterd. Het ging van alleen product uitleg naar mijn onderzoek, product uitleg en dan een demonstratie.