Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/users/stud/0957425/public.www/wp-content/plugins/jetpack/_inc/lib/class.media-summary.php on line 77

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/users/stud/0957425/public.www/wp-content/plugins/jetpack/_inc/lib/class.media-summary.php on line 87
Leeswijzer sector verdieping – Sven's Blog
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/users/stud/0957425/public.www/wp-includes/post-template.php on line 284

Leeswijzer sector verdieping

interessant of niet interessant? dat is de vraag.

Leeswijzer sector verdieping

18 mei 2018 Sector verdieping Block 0

Inhoud

Je leest blogs, literatuur en bezoekt (een of meerdere ) events zodat je op de hoogte bent van: technologische ontwikkelingen. Publiceer hier een aantal blogpost over. de ontwikkelingen in de sector van jouw voorkeur. Ga in gesprek met experts in jouw sector (online of offline)

Voor dit onderdeel en ik naar een aantal events geweest. Aan het begin van het jaar ben ik naar een meet-up van Codepen gegaan. Toen was alles nog nieuw voor me en viel ik van de ene verbazing in de andere. Mensen lieten om de beurt wat van hun werken zien en dit gaf mij nieuwe motivatie en inspiratie om het jaar te vervolgen. Later hebben wij een aantal projecten gedaan voor kinderen en dit vond ik een hele toffe doelgroep. Omdat ik graag wil leren om games te maken en kinderen een toffe doelgroep vind heb ik besloten dit sectorverdieping onderzoek te gaan houden over learning games voor kinderen.

lange lange dag

Later het jaar in periode 2 ben ik met Janessa en Rachelle naar een hackathon gegaan. Hier mochten wij kiezen uit een aantal onderwerpen om te gaan hacken. Wij kozen voor eenzaamheid. Binnen dit onderwerp wilden wij de jeugd en kinderen betreken omdat zij het vergeten kindje zijn in dit probleem. Een andere groep had iets stads gerelateerd. Uit hun onderzoek bleek dat er in het verkeer jaarlijks enorm veel kinderen gewond raken of zelfs omkomen. Dit is één van de redenen waarom ik dit onderzoek richt op het leren van verkeer aan kinderen doormiddel van learning games.

https://stud.hosted.hr.nl/0957425/?p=218

Ook heb ik op de open dag van HR geholpen. Is ook een soort event toch?

opendag HR CMGT!!! jeej

 

Onderzoek

Je voert meerdere onderzoeken uit en houdt daarbij rekening met: Bronnen (Je hebt relevante bronnen op een correcte wijze verwerkt in tekst en bronnenlijst zodanig dat anderen een goed inzicht krijgen in je onderbouwing); Onderzoeksdoel (Je hebt het onderzoeksdoel zodanig afgebakend dat je een onderzoeksvraag kunt formuleren); Onderzoeksmethode (Je kan een onderzoeksmethode selecteren en uitwerken zodanig dat je daarmee een antwoord kunt vinden op de onderzoeksvraag); Data (Je weet data te verzamelen en weer te geven zodanig dat je conclusies kunt trekken en aanbevelingen kunt doen); Reflecteren (Je kunt zodanig op je eigen onderzoek reflecteren dat de sterke en zwakke punten van het onderzoek en jouw rol daarin duidelijk worden); Respect (Je gaat zodanig met je onderzoeksomgeving en deelnemers om dat je hiermee respect toont);

Het onderzoek over nanobots bij de bestrijding van kanker.

Voor dit onderdeel heb ik 2 onderzoeken. 1 van deze onderzoeken in het essay van techniek filosofie van periode 3 waarbij ik heb uitgezocht wat nanobots kunnen betekenen voor de bestrijding van kanker. techfilo essay

Het andere onderzoek staat hieronder

Het onderzoek over kinderen in het verkeer en learning games.

Om met het onderzoek te beginnen ben ik met een onderzoeksvraag gekomen. Deze zal mij helpen om een beter en gerichter onderzoek te doen. Omdat het over learning games voor kinderen in het verkeer gaat heb ik de volgende onderzoeksvragen bedacht:

Zijn learning games waarmee kinderen verkeersregels worden geleerd een nuttige en goeie toevoeging voor het verkeersonderwijs.

Kunnen we de verkeersongevallen cijfers van kinderen omlaag krijgen doormiddel van learning games waarin de kinderen verkeersregels leren op een leuke manier.

Dit onderzoek heb ik dan ook verdeeld in een aantal kleinere onderzoekjes

  1. Sterfte en ongevallen cijfers
  2. Verkeersles op school
  3. Werking van learning games
  4. Conclusie

Harde cijfers

Sinds 1950 houd SWOV (wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid) de cijfers bij van verkeersongevallen met dodelijke uitkomst. In 2013 was het doden aantal nog 570 mensen. Sinds toen is het cijfer helaas veel gestegen tot 629 doden in 2016. Gelukkig zitten we nu weer in een langzame daling met 613 doden in 2017. Dit cijfer is nogsteeds veel te hoog. Onder deze doden vallen vooral 15-29 jarige en 65+ers. Het cijfer onder kinderen is gelukkig een stuk lager met 16 ongevallen.

Toch stijgt het aantal ongevallen in het verkeer onder kinderen. Volgens onderzoek van het ict-bureau VIA, dat gegevens verzamelt en analyseert van verkeersongevallen in Nederland zijn de laatste jaren de ongevallen bij kinderen in het verkeer sterk gestegen. Waar in 2014 nog 2600 kinderen een verkeersongeval kregen is dit in 2017 gestegen met ruim 18% naar 3100 kinderen.

Onderzoek van het rtl-nieuws en het verbond van verzekeraars voegen hier nog aan toe dat 66% van de ongelukken gebeurd op wegen met een maximum snelheid van 50 kilometer per uur. Dit komt vaak omdat fietsers, auto’s en soms zelfs voetgangers dezelfde weg moeten delen. Dit zou p te lossen zijn door fietsers, auto’s en voetgangers van elkaar te scheiden met fietspaden en stoepen. Een kwart van de ongelukken gebeurd in de ‘veilige’ 30 kilometer gebieden. En op schooldagen zijn de cijfers 3 keer hoger dan een schoolvrije dag. Hiernaast zijn de meeste ongelukken ook in de eigen woonplaats van het kind.

Ook het CBS heeft een uitgebreid onderzoek gedaan naar verkeersdoden die de bovenstaande onderzoeken bevestigt. Hieronder ook een link naar de schokkende cijfers die het CBS heeft berekent.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/16/aantal-verkeersdoden-stijgt-naar-621-in-2015

In de onderstaande link is het document te vinden met alle cijfers van het uitgevoerde onderzoek naar de cijfers.

https://www.verzekeraars.nl/media/3785/veiligheidsonderzoek-star-naar-jongeren-in-het-verkeer.pdf

De reden hiervan is vooral dat het steeds drukker wordt op de Nederlandse wegen en fietspaden. Een andere reden van de toenamen van ongevallen zijn telefoons. Constante afleiding van social media of mobile games zorgt ervoor dat er soms gewoon niet wordt opgelet in het verkeer. Dit komt van beide kanten. De kinderen letten minder goed op bij bijvoorbeeld oversteken en de automobilisten zijn ook al mag het niet vaak ook met hun telefoon bezig. Het probleem ligt echter niet alleen bij automobilisten en voetgangers, denk bijvoorbeeld aan fietsers, brommers en scooters. vaak zie je mensen voorbij komen die volledig gefocust zijn op hun telefoon en vergeten dat ze hiermee gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken. Reden te meer om de verkeersregels vroeg en beter te leren.

In de bronnenlijst onderaan dit onderzoek heb ik linkjes gezet naar de websites waarop ik de cijfers heb gevonden.

Verkeersles op school

Om inzicht te krijgen op de verkeerslessen op scholen heb ik een interview gehouden met een juf van groep 7 op de Lucas school in Rotterdam.

Tijdens het interview heeft ze me laten zien hoe de lessen eruit zien, wat er wordt geleerd, Hoe de kinderen de stof oppakken en wat ze ervan vinden. Om dit allemaal na te lezen heb ik een verkeerswerkboekje mee gekregen zodat ik later tijdens de onderzoeken nog eens kon kijken om zeker te weten dat ik niet op verkeerde feiten af ging

hier zijn een aantal vragen die ik heb gesteld en daarbij de antwoorden:

Vraag:   Hoe leren de kinderen in de klas over het verkeer?

Joyce:   op dit moment is de verkeers les niet het hoogtepunt van de week. De kinderen hebben een werkboekje met vragen die ze moeten maken aan de hand van een instructievideo en uitleg van de leraren. Het filmpje is heel statisch. Het is te politiek correct en je merktaan de kinderen dat ze zich tijdens de filmpjes moeilijk kunnen concentreren. Omdat wij als leraren ons moeten houden aan bepaalde richtlijnen en deze voor de verkeersles heel streng zijn kunnen wij weinig doen om de lessen leuker te maken

Vraag: wat leren de kinderen over het verkeer?

Joyce:   eigenlijk leren wij de kinderen alles wat ze moeten weten. We beginnen bij de verkeersborden omdat deze een groot deel van het verkeer bepalen. Hierna worden ook de voorrangsregels geleerd zodat de kinderen ook echt veilig op bestemming aan kunnen komen. Buiten dit leren wij ze ook hoe te gedragen in het verkeer en respect. Denk hierbij aan opstaan voor oude mensen in de bus of geen harde muziek in het openbaar.

Vraag: wat vind je van de verkeerskennis van de leerlingen?

Joyce:   ik geef les aan kinderen met een leerachterstand of kinderen die door persoonlijke problemen achter zijn geraakt. Hierdoor merk je wel dat de kennis soms wat achter ligt. Gelukkig pakken ze het vaak snel op en hebben ze al snel genoeg kennis om veilig door het verkeer te gaan.

Vraag: wat vind je van leren doormiddel van games?

Joyce: Hier denk ik een beetje dubbel over. Aan de ene kant kunnen games een geweldige manier zijn om de kinderen wat te leren op een manier die ze zelf ook leuk vinden.  Aan de andere kant vind ik het belangrijk dat kinderen niet als een soort zombie een spelletje aan het spelen zijn. Ook moet de game wel zijn doel halen en niet alleen om plezier gaan. Uiteindelijk gaat het over het leren op school.

Vraag: wat zijn de spellen die de leerlingen nu veel spelen?

Joyce: op dit moment zijn de kinderen vooral veel bezig met games als fortnite, vorig jaar was dat Pokémon. Tussendoor worden er ook veel van die tempelrun achtige spelletjes gespeeld. Het is heel veranderlijk maar zodra je een spel toepast op een les zie je wel dat ze het een stuk leuker vinden.

Onderaan dit onderzoek staat in de bronnenlijst een link naar de volledig uitgewerkte versie van het interview.

Werking van learning games

Het klinkt natuurlijk ideaal. Een kind leert door het naar zijn of haar zin te hebben, maar is dit nu wel zo mooi als het klinkt. Elk voordeel heeft natuurlijk zijn nadeel.

Een learning game maakt er gebruik van dat het kind niet weet dat ze aan het leren zijn. Door zonder dat ze het door hebben de kinderen tijdens het spelen met kennis te voeren leren kinderen wat ze wordt laten zien. Zo leren kinderen tegenwoordig bijvoorbeeld veel eerder Engels door kindertv-programma’s of spelletjes die ze spelen. Maar Engels is een taal. Kunnen we dit dan ook toepassen op zoiets als verkeersregels? En als dit zo goed werkt waarom krijgt een kind de lessen dan nog op school?

Om bij de laatste vraag te beginnen,  in een learning game kan maar een beperkte hoeveelheid informatie worden gestopt. Het kind moet niet door hebben dat het aan het leren is maar denken dat het een spel speelt. Daarbij is het een onmogelijke klus om alle regeltjes in alle situaties te programmeren en te laten zien op de schermpjes. Learning games zijn dus een goeie toevoeging maar zeker geen vervanging van de lessen.

Op de eerste vraag is het antwoord zeer zeker ja! Dit kan. Learning games zijn te maken voor wat je maar wilt leren. Je hersenen nemen onbewust meer kennis op dan je denkt. Zo kunnen je hersenen gemanipuleerd worden door wat er om je heen gebeurd maar ook een soort klaar gemaakt voor wat er gaat komen. In het volgende filmpje zie je een voorbeeld van hoe iemands hersenen zijn gemanipuleerd door een ander.

https://www.youtube.com/watch?v=1UpUcgPP-YY

de 2 onderzoekers hebben de opdracht gekregen om een reclame foto te maken voor een bedrijf dat dieren opzet. Voordat ze hieraan zijn begonnen zijn ze onderweg door foto’s woorden en plaatjes beïnvloed om te doen wat er van ze werd verwacht. Zo werkt dit ook bij games. Door ongemerkt info te geven zullen mensen onthouden wat ze hebben gezien.

Conclusie en stelling

Als laatste wil ik dit onderzoek bekrachtigen met een conclusie en een stelling.

Uit dit onderzoek heb ik geleerd dat verkeer een zeer gevaarlijk probleem kan zijn en de ongelukken nog steeds toe nemen. Ik geloof dat dit verbeterd kan worden door op meerdere manieren aan iedereen de verkeersregels te leren. Games kunnen hierbij een grote rol spelen. Door onbewust kennis in iedereen te proppen zullen ze misschien beter weten wat ze moeten doen in gevaarlijke situaties en daarmee de ongelukscijfers omlaag halen. Mijn conclusie is daarom ook dat door het toevoegen van learning games naast de al gebruikte lessen de verkeersveiligheid zal verbeteren.

Ook ben ik er sterk van overtuigd dat de lesstof van de scholen tegenwoordig achterhaald aan het raken is. Dit is geen verzonnen argument maar een conclusie uit cijfers en het interview met de juf. Er moet worden door ontwikkeld en games kunnen daar een grote rol bij spelen.

En om af te sluiten een stelling:

Als we learning games goed ontwikkelen en deze combineren met goed lesgeven zullen er de komende jaren steeds minder slachtoffers vallen in het verkeer.

Bronnen

de cijfers:

https://www.ad.nl/binnenland/kinderen-steeds-vaker-betrokken-bij-verkeersongeluk-kijk-hier-waar~ac0acb8b/

https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/verkeersdoden-nederland

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/kinderen-krijgen-vaker-verkeersongeluk

https://www.verzekeraars.nl/publicaties/actueel/kinderen-en-tieners-steeds-vaker-betrokken-bij-ongevallen

https://www.verzekeraars.nl/media/3785/veiligheidsonderzoek-star-naar-jongeren-in-het-verkeer.pdf

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/16/aantal-verkeersdoden-stijgt-naar-621-in-2015

rapport over kinderen in het verkeer en ongelukken

http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/sites/default/files/RA-2005-52.pdf

 

doelgroep onderzoek:

https://stud.hosted.hr.nl/0957425/?p=398

juf Joyce voor het interview

werkboekjes van de kinderen van groep 7

voorbeeld van ongemerkt leren:

voorbeelden en info over learning games:

https://www.learninggamesforkids.com/

https://www.education.com/games/

https://www.vernieuwenderwijs.nl/game-based-learning-wat-is-dat-precies/

https://www.ijsfontein.nl/faq/e-learning-vs-serious-game-is-verschil

Resultaat

Als onderzoeker kom je door middel van goed gevonden bronnen en goed argumenten kom je tot een gefundeerde mening over ontwikkelingen op je vakgebied. Je kunt spiegelen, dat wil zeggen deelnemen aan een debat/ruggespraak gehouden met een expert. Let op: dit is geen medestudent!. Je publiceert meerdere artikelen (onder andere het essay van Filosofie 3), waarin je jouw visie op de sector deelt, aangeeft waarom de technologie ‘cutting edge’ is, en welk concept je bedacht hebt voor de sector op basis van deze technologie.

In periode 4 van CLE hebben wij de opdracht gekregen een learning game te maken voor kinderen met het onderwerp verkeer. Daarom heb ik hierboven een onderzoek gedaan naar dit onderwerp. Voor dit project hebben we dan ook een concept bedacht die hier goed op aansluit.

We gaan een tempelrun achtige game maken waarin de kinderen voor verkeerssituaties komen te staan waarbij ze de juiste keuzes moeten maken. We voegen muntjes toe zodat ze daarmee cosmetica kunnen kopen voor hun karakter en punten voor hoe ver ze zijn gekomen. De style waarin de game zal worden gemaakt zal verglijkbaar zijn met die van Pokémon.

De expert die ik heb gesproken voor dit block is Juf Joyce en zij was bereid me alles te vertellen wat ik wilde weten.

Mijn visie op de sector is: de lessen die nu worden gegeven zijn goed maar lopen nog wat achter in ontwikkeling. met de groeiende technologische ontwikkelingen zou het een goed idee kunnen zijn om wat technische dingetjes toe te voegen om het leren bij te staan zoals een learning game.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *