Retrospective CLE 2 – Sprint 3 – Herkansing

Proactief
Je bent na afloop van Retrospectives actief aan de slag gegaan met de feedback en hebt aantoonbaar gemaakt dat er op basis hiervan persoonlijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden.

Wat heb je gedaan?
Van mijn teamcoach Marlous Tode had ik de feedback ontvangen van Sprint 2 en las ik dat zij vond dat ik goed weet wat mijn verbeterpunten zijn, maar soms ben ik wat te streng voor mezelf. Onbewust heb ik het vaak niet door dat ik erg streng voor mezelf ben. Ik denk dat het komt omdat ik hoge standaarden van mezelf eis. Als niet aan die standaarden voldoe bijvoorbeeld een perfect proces tijdens de sprint dan straf ik mij hier streng op af. Graag refereer ik daarom terug naar iets wat ik tijdens Sprint 2 heb geschreven, zodat dit voor mezelf inzichtelijk wordt.

De feedback die ik had gekregen van Marlous na Sprint 2.
Dit is een referentie naar de retrospective die ik in Sprint 2 geschreven had. Hier ziet u aan het woord ‘treuzelen’ dat ik erg streng voor mezelf ben en daarnaast heeft het een pessimistische ondertoon. Ik heb dit in sprint 3 verbeterd door positiever te schrijven toen dingen minder goed gingen tijdens CLE2.

Een terugblik op mijn eerste blogpost van Sprint 3
Het was mijn streven om voor deze sprint mijn back-end block te behalen. Voor dit block moest ik een CRUD-systeem, API en login hebben met de benodigde beveiliging. Echter had ik alleen het CRUD-systeem af voor de webapplicatie die ik aan het maken ben voor CLE2. Dit resulteerde in een niet behaald back-end block, waardoor dit ik moet herkansen. Ik heb de uitdagingen onderschat en ik had te hoge verwachtingen van mezelf. De programmeerlessen zijn nog niet zover dat ze loginsystemen en API’s behandelen om het back-end block af te ronden. Ik heb belangrijke details over het hoofd gezien en ik kwam erachter dat het back-end block halen niet reëel was qua planning. Ik had een kijkje genomen in de cursushandleiding van programmeren 2 waarin ik zag dat login systemen pas in deze week pas behandeld werden. De tijd om dan het hele back-end systeem af te ronden is gering. Van andere klasgenoten had ik ook gehoord dat het back-end block veel werk vereist. Fouten maken kan gebeuren ik ben niet perfect en hiervan kan ik enorm veel leren. Ik zie dit als een mogelijkheid om voor de volgende keer realistischer te plannen in OP3, zodat ik voldoende building blocks haal.

Wat ging er goed?
Ik heb sprint 3 optimistischer over mezelf geschreven op mijn blogposts wanneer ik fouten maak. Ik erken mijn fouten en ook laat ik zien dat ik bewust ben over mijn perfectionisme en tegelijkertijd ben ik positief. Ik vond dit goed gaan omdat ik tijdens deze sprint een sterke grip had op mijn eigen handelen. Ik wil dit graag laten zien door de volgende citering uit het vorige kopje “Een terugblik op mijn eerste blogpost van Sprint 3” .

“Fouten maken kan gebeuren. Ik ben niet perfect en hiervan kan ik enorm veel leren. Ik zie dit als een mogelijkheid om voor de volgende keer realistischer te plannen in OP3, zodat ik voldoende building blocks haal.” – Kevin Narain

Om minder streng voor mezelf te zijn wil ik negatieve woorden zoals treuzelen, slecht etc. Vermijden door mijn blogposts voor de laatste 2 werken voor Sprint 3 op een positievere manier te schrijven.

Wat ging er minder goed?
Voor proactief vond ik mezelf minder proactief als het ging om de communicatie met mijn teamcoach wat betreft de feedback die ik ontvangen had in sprint 2. In de feedback van mijn teamcoach stond niet duidelijk vermeld waarom ik streng voor mezelf ben. Ik had initiatief kunnen nemen om tot waardevolle inzichten te komen over mijn eigen gedrag door hierover vragen te stellen aan mijn teamcoach.

Wat zou je volgende keer anders aanpakken?
Voor de volgende keer wil ik op het moment dat ik feedback ontvang van een sprint direct een individueel gesprek inplannen met mijn teamcoach, zodat wij samen mijn valkuilen inzichtelijk kunnen maken. Ik heb vaker van anderen mensen gehoord dat ik streng ben voor mezelf. Tijdens mijn hbo-opleiding Toegepaste Psychologie kreeg ik precies dezelfde feedback maar was ik hier nooit actief mee aan de slag gegaan. Van Leanne die mijn teamcoach was tijdens CLE1 had ik dezelfde feedback gekregen en tijdens CLE2 kreeg het weer te horen van mijn teamcoach Marlous. Ik ben trots dat eindelijk een belletje bij mij is gaan rinkelen. Ik merk ook omdat ik erg streng voor mezelf ben dat dit mij ook beïnvloed in mijn persoonlijke leven. Ik voel me soms onzeker over bepaalde privézaken. Ik ga mij verdiepen in zelfcompassie door online hier artikelen over te lezen om dat strenge negatieve stemmetje volledig uit mijn hoofd te kunnen halen. Dit zou me goed doen voor mijn eigen mentale gezondheid en mijn confidence. Ik raak er emotioneel van dat ik me nu eindelijk bewust van ben geworden na al die jaren van het negatief praten tegen mezelf. Ik ben mijn teamcoach dankbaar, omdat zij hierbij een begeleidende rol heeft gegeven. Eindelijk besef ik me dat ik dit al zo lang in mijn leven doe. Ik wil elke dag een betere versie van mezelf worden!

Communicatie
Je laat zien hoe je je project hebt ingericht. Denk bijvoorbeeld aan inrichting van je blog, planning, versiebeheer. Laat zien op welke onderdelen je je ontwikkeld hebt.

Wat heb je gedaan?
Voor Sprint 3 heb ik me voornamelijk gefocust op het verder programmeren van de back-end van het reserveringssysteem. Waarbij ik de focus wilde leggen op het creëren van een login pagina. Later had ik de planning aan moeten passen omdat er een import van mijn online sqlite database waarmee ik gewerkt had met een online tutorial over CRUD. Het database bestand had ik gedownload maar het werkte niet op PhpMyAdmin. Dit is nodig om via PHP te kunnen communiceren met de database. Voor het reserveringssysteem is het namelijk noodzakelijk dat de opgedane kennis in eigen context verwoord kon worden. Hierdoor had ik de planning met Joshua moeten aanpassen in Trello. Doordat dit gebeurt was waren sommige taken niet haalbaar geworden hadden wij alleen de taken uitgevoerd die op dit moment nog reëel zijn. Ik heb samen met Joshua ook versiebeheer uitgevoerd. Dit verbetering hiervan zal ik ook bespreken in de retrospective.

Ik kon mijn database niet importeren in PhpMyAdmin omdat dit een .db extensie was voor MySQL had ik een .sql bestand nodig.
Ik had geprobeerd om via een online converter dit bestand om te zetten naar een SQL-bestand. Het importeren van dit bestand was helaas ook niet gegaan.
Deze planning was niet meer reëel, omdat de hele databasestructuur en zowel de front-end opnieuw gebouwd moesten worden.

Op 13 januari 2021 had ik afspraken gemaakt met mijn teamcoach om deze planning aan te passen naar een reële planning. Ik heb hierbij mijn doelen voor de building blocks verandert naar Being-a-boss en One of a kind, zodat ik 2 building blocks voor CLE2 kon halen. Momenteel heb ik alleen Being-a-boss gehaald en One of a kind wordt afgenomen op 29 januari.

De planning is door de omstandigheden van de voortgang van het project waren gewijzigd. Joshua en ik hadden elkaar geholpen met zowel de front-end als back-end, terwijl het eerst de planning was dat ik de back-end en Joshua de front-end zou doen. Doordat we in een rap tempo moesten werken hebben we de planning op deze manier ingericht om nog het maximale resultaat te kunnen behalen.

Wat ging er goed?
Ontdanks het niet helemaal goed ging met de oude planning vond ik dat ik mij strak aan de nieuwe planning heb gehouden bij alle onderdelen. Voornamelijk bij het CRUD-systeem waarbij ik de opgedane kennis van de PHP en SQL tutorials uit de cursussen en zowel het vak programmeren 2 heb kunnen toepassen in eigen context. Het proces van het creëren van het CRUD-systeem verliep om die reden vlot en Joshua en ik waren elke dag beschikbaar op Discord waardoor de communicatie snel en effectief verliep. We hadden elkaar geholpen met de front-end en ook de back-end zodat we sneller het CRUD-systeem af hadden. Ook hadden we elkaar ondersteund tijdens het debuggen waarbij ik front-end gerelateerde oplossingen heb aangeboden aan Joshua door bijvoorbeeld in het design complementaire kleuren mee te nemen via de Adobe Color Wheel zoals ik geleerd had tijdens het vak Ontwerpen 2. Joshua heeft mij geholpen tijdens het maken van de delete functie in het klantenbestand. Op het moment dat ik op delete knop klikte bij een bepaalde rij uit verdwenen de gegevens niet automatisch. Joshua had voor mij een functie opgezocht in PHP genaamd header die de pagina automatisch herlaad. Ontdanks Joshua en ik helemaal vanaf scratch moesten beginnen met het reserveringsysteem hebben alsnog een goed resultaat op kunnen leveren voor het reserveringssysteem.

De onderdelen die op de planning stonden zijn behaald, het CRUD-systeem werkt, er is formulier validatie en de front-end is gebouwd.
Being-a-boss heb ik behaald!
One of a kind heb ik ingepland op 29 januari!

Ik heb inmiddels goed geleerd hoe ik om moet gaan met Github versiebeheer. Ik gebruik Github Desktop op mijn bestanden te pushen op mijn Github kanaal. Ik had back-ups van vorige versies van het reserveringssysteem bewaard in GitHub als referentie om het systeem weer opnieuw te bouwen. Ook kon ik gelijk bestanden kon terughalen mocht mijn code stuk gaan. Soms maakte ik een paar fouten en heb ik de vorige versies makkelijk terug kunnen vinden. De communicatie met Joshua verliep over het algemeen goed en heeft hij deze keer een gelijkwaardige bijdrage geleverd aan versiebeheer. Alleen de laatste paar weken verliep dit niet zo consistent hieronder vertel ik daar wat meer over.

Het pushen van versies is handig omdat ik het later terug kan halen.
Op het laatste moment een commit doen via GitHub Desktop.

Wat ging er minder goed?
Wat er minder goed ging voor het onderdeel communicatie is voornamelijk vanaf het begin van project goede afspraken maken. Het ging ook minder goed toen ik er bijvoorbeeld achter kwam dat Joshua en ik geen samenwerkingscontract met elkaar hebben opgesteld. Later ging dit wel beter. Nu is het zo dat Joshua en ik tot de conclusie zijn gekomen dat wij de keuzes qua middelen hadden moeten documenteren in een plan van aanpak. Juist omdat we dit niet hadden gedaan hebben we verkeerde database type gebruikt iets wat we eigenlijk met hadden moeten communiceren met elkaar. Wat betreft versiebeheer ging de communicatie minder goed omdat Joshua en ik gehaast moesten werken waardoor we de laatste commit via GitHub pas op het laatste moment gedaan hadden.

Wat zou je volgende keer anders aanpakken?
Voor de volgende keer wil ik op dezelfde manier net als hoe Joshua en ik samen het samenwerkingscontract opstellen ook een plan van aanpak maken waarin de middelen opgesomd staan die gebruikt worden. We wisten nog niet veel af van SQL tijdens het begin van het project en daar had ik rekening mee moeten houden. Voor de volgende willen wij juist de plan van aanpak goed communiceren met een programmeerdocent, zodat wij de juiste keuzes en daardoor geen waardevolle tijd verliezen. Voor CLE3 is dit zeker hoe ik mijn project wil gaan starten om dit soort omstandigheden te voorkomen. Wat betreft versiebeheer wil ik het committen via GitHub ook op consistente wijze laten verlopen samen met Joshua. Door wekelijks commits te doen via Git en dit ook in de planning te verwerken in Trello dus bijvoorbeeld elke vrijdag committen zodat de versiebeheer up-to-date blijft. We hadden dit onderdeel over het hoofd gezien, terwijl dit belangrijk is voor het oplever block.

Herkansing CLE2
Er is een misverstand aan Joshua’s kant ontstaan over het niet gebruik maken van GitHub. Waardoor er geen overeenstemming was in onze blogs wat betreft de communicatie. Dit heeft uiteindelijk geleid tot een onvoldoende voor CLE2. Ik heb de feedback van mijn teamcoach doorgelezen en onder de 2 onderstaande koppen deze situatie verder toegelicht voor de herkansing van CLE2.

Wie spreekt nu de waarheid? – Herkansing
In het geval van het gebruik wat betreft versiebeheer klopt het dat ik de waarheid heb toegelicht op mijn blogpost. Joshua en ik hadden de laatste week van sprint 3 (De dag wanneer de presentatie zich plaats vond. Dit was op 20 januari 2021) wel een push met GitHub hebben uitgevoerd en we hebben de code kwantitatief eerlijk verdeeld. Joshua heeft toegegeven dat hij zich vergist had en dat wij GitHub wel gebruikt hadden tijdens sprint 3, maar alleen op het laatste moment. Ik heb zelf de pushes op Github gedaan en Joshua via zijn GitHub gebruikersnaam getagd. Joshua heeft indirect wel gewerkt met GitHub omdat ik de tussenpersoon was die de pushes uitvoerde. Hij heeft ook notificaties ontvangen via GitHub die hij per ongeluk over het hoofd heeft gezien, omdat wij in een hoog studietempo moesten werken door een foutje met het gebruik van de juiste database (sqllite i.p.v. MySQL). Hieronder vindt u screenshots die dienen als bewijsmateriaal.

Hier kunt u terug zien dat Joshua indirect een bijdrage heeft geleverd in GitHub.
Joshua en ik hebben beide gebruik gemaakt van GitHub en we zijn contributors van de repository van het reserveringssysteem.
Een screenshot van onze laatste push in sprint 3 op het laatste moment (de dag van de presentatie).

Hoe komt het verschil tot stand? – Herkansing
Joshua heeft niet intentioneel genoteerd in zijn retrospective verslag dat wij geen gebruik hadden gemaakt van GitHub. Ik heb Joshua telefonisch gesproken om te bespreken waarom hij dit geschreven had op zijn blogpost. Uit zijn verhaal blijkt dat hij het gevoel had dat hij GitHub niet gebruikt had in sprint 3, omdat wij er inconsistent mee gewerkt hadden en dus volgens hem GitHub niet nodig hadden. We hadden in sprint 3 op het laatste moment pushes gedaan. Dit heeft ervoor gezorgd dat Joshua de blogpost per ongeluk niet naar waarheid heeft ingevuld. Hierdoor kwam het verschil in onze blogposts tot stand wat betreft het gebruik van GitHub.

Professionaliteit
Op welke wijze verloopt het contact tussen jou en de opdrachtgever? Hoe kritisch ben je op eigen handelen en sta je open voor feedback van anderen (opdrachtgever, peer-teamgenoten, docenten, web-expert?)

Wat heb je gedaan?
Tijdens de bespreking van sprint 2 op 11 december 2020 had ik mijn CRUD-systeem laten zien via een screenshot aan mijn opdrachtgever Muhterem Copur. Zij was er tevreden mee dat ik wel op tijd afleverde volgens de afgesproken deadline. Echter had ik wel kritiek ontvangen van haar ontvangen en dat was dat ik de hoofdkleuren van de website paars had gemaakt. Ze vond dat ik een meer een oog voor detail moest creëren. Ze gaf ook aan dat het belangrijk is goed te observeren wanneer ik begin met een bepaald design voor een klant. Ik vond dit zelf verwarrend omdat mijn opdrachtgever in de debriefing aangaf dat de kleuren die ze gebruiken roze, paars, wit en zwart zijn.

Hierbij de feedback van mij opdrachtgever.

De versie van de website verbeterd moest worden van paars naar roze.

Wat ging er goed?

De verbeterde versie van de website waar mijn opdrachtgever tevreden mee was tijdens de eindbespreking van sprint 3. Hierin heb ik goed de dominante kleur roze naar voren laten komen en de overige kleuren zoals, wit en zwart wat subtieler gehouden. Door beter te observeren naar het logo van La Femm heb de kleuren goed af kunnen stemmen en heb de feedback die ik van Muhterem in sprint 2 kreeg aanzienlijk verbeterd.

Een tevreden opdrachtgever ?

Ik wist nog niet hoe ik tijdens het project mijn database in moest richten voor het reserveringssysteem. Hiervoor heb ik mijn peercoach Inci Yesiltepe inschakeld en door haar heb ik een mooi klantenbestand kunnen maken met de juiste data. Ze zei tegen me om eens te kijken naar haar blog zodat ik kon zien hoe zij voor de back-end haar database ingericht had. Door dit grondig te bestuderen heb ik mijn database op de juiste wijze kunnen inrichten.

Ik had mijn peercoach ingeschakeld om mijn database op juiste wijze in te richten.

Wat ging er minder goed?
Door de communicatie via WhatsApp hebben Muhterem en ik miscommunicatie opgelopen wat betreft het ontwerp voor de website. Eerder werd er door haar genoemd dat ze niet tevreden was met de paarse versie van de website. Dit komt we gebeld hadden en voornamelijk via WhatsApp berichten gecommuniceerd hadden. WhatsApp als communicatiemiddel is minder effectief omdat mijn opdrachtgever er snel doorheen kijkt. Ik kan hierdoor ook niet geen open vragen stellen en inzicht krijgen naar de wensen en behoeftes van mijn opdrachtgever.

Wat zou je volgende keer anders aanpakken?

Als communicatiemiddel wil ik andere afspraken met een opdrachtgever face-to-face interactie is belangrijk om een proces zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ik kan hierdoor open vragen stellen, kijken naar de non-verbale communicatie van mijn opdrachtgever en we zien elkaars emoties. Ondanks we nu met het coronavirus zitten kunnen we ook bijvoorbeeld afspreken via een online communicatiemiddel zoals, Microsoft Teams, Discord, Skype of Zoom. Hierdoor kan ik wel face-to-face communiceren en zelfs mijn schermdelen. Bij CLE3 ga ik hiermee aan de slag!