Proactief
Je bent na afloop van Retrospectives actief aan de slag gegaan met de feedback en hebt aantoonbaar gemaakt dat er op basis hiervan persoonlijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden.
Wat heb je gedaan?
Van mijn teamcoach Marlous Tode kreeg ik de feedback om ook eens hulp te vragen aan een peercoach of docent. In Sprint 1 van CLE2 had bijvoorbeeld gebruik gemaakt van web-experts om mij verder te helpen met problemen wat betreft het programmeren van het reserveringssysteem. Ik wil graag in sprint 2 meerdere bronnen raadplegen om hulp te vragen dus een peercoach of docent.
Wat ging er goed?
Tijdens het uitvoeren van mijn project heb ik meestal een onafhankelijke en zelfstandige houding. Nadat ik de feedback had ontvangen om meerdere bronnen te raadplegen voor hulp zat ik achter mijn bureau en dacht ik. “Oké, bij wie kan terecht bij voor een bepaalde vraag?”. Ik had de vragen die ik wilde stellen over mijn project in apart gedocumenteerd in een tekstbestand, zodat ik niet vergeet om bepaalde vragen te stellen. Ik ben vergeetachtig dus daarom had ik de vragen gedocumenteerd, want op die manier vergeet ik niks. Het is onhandig als ik iets zou vergeten en de docent of peercoach is toevallig op de volgende dag afwezig, waardoor ik niet direct antwoord kan krijgen.

Ik wil het back-end block graag halen voor CLE2. Ik weet namelijk dat ik bij Leanne terecht kan als het gaat om programmeer vragen wat betreft de back-end, opzetten van databases, technisch ontwerp etc. Ik voelde mij eigenlijk wat onzeker of ik dit block wel goed af kan ronden, dus ik had mijn peercoach Inci Yesiltepe gevraagd naar haar ervaring met het back-end block. Haar antwoord gaf mij wel meer duidelijkheid en tegelijkertijd vond ik dat ook geruststellend, omdat ik vaak in paniek raak om kleine details. Ik vond dit onderdeel goed gaan omdat dat ik snel al om hulp had gevraagd en aan zowel mijn docenten en peercoach.


Nu dat ik meerdere bronnen had geraadpleegd tijdens sprint 2 heb ik mezelf persoonlijk kunnen ontwikkelen aan de hand van mijn feedback die ik had gekregen van mijn teamcoach Marlous Tode.
Wat ging er minder goed?
Wat ik minder goed ging was de manier hoe ik de vragen gesteld had aan Leanne en Inci. Ik som vaak de vragen in één bericht op waardoor ik niet direct antwoord kreeg op alle vragen.

Wat zou je volgende keer anders aanpakken?
Voor de volgende keer als ik om hulp vraag aan mijn peercoach of docent dan wil ik mijn vragen wat netter opsommen, zodat hun duidelijk kunnen zien welke vragen er beantwoord moeten worden. Hierdoor kunnen zij de vragen makkelijker beantwoorden en kan ik precies zien welk antwoord bij welke vraag hoort.
Communicatie
Je laat zien hoe je je project hebt ingericht. Denk bijvoorbeeld aan inrichting van je blog, planning, versiebeheer. Laat zien op welke onderdelen je je ontwikkeld hebt.
Wat heb je gedaan?
Voor sprint 2 heb ik me voornamelijk gefocust op het programmeren van de back-end. In mijn planning in Trello had ik een lijst opgesteld van PHP cursussen die ik moet gaan volgen om CRUD (Create, Read, Update en Delete) te kunnen implementeren in het reserveringssysteem. Deze cursussen had ik gevonden op site http://www.teamtreehouse.com van die cursussen had ik gelijk lijsten opgesteld in Trello, zodat mijn voortgang kon bijhouden en eventueel het tempo zou kunnen verhogen mocht ik te weinig te spenderen aan de cursussen.


Wat ging er goed?
Ondanks ik het moeilijk vond om bepaalde problemen op te lossen toen ik het CRUD-systeem aan het programmeren heb ik op tijd kunnen leveren voor de oplevering van sprint 2. Hier ben ik erg trots op en tijdens de presentaties zag ik dat ik de het verste was wat betreft het reserveringssysteem. Ik had van het reserveringssysteem ook een demo video gemaakt en deze tijdens onze presentatie laten zien. Ik vond dat dit een creatieve manier was om de demo van het reserveringssysteem te laten zien aan mijn klas. Als ik terug kijk naar hoe mijn eerste pitches en presentaties waren zie ik duidelijk verbetering. Ik merk dat ik een eigen presentatiestijl begin te krijgen. Ik maak eigen grapjes door presentaties heen, ik ben enthousiast, ik maak oogcontact met iedereen etc. Hierdoor voel ik mij zelfverzekerder. Bij CLE1 was dit nog niet echt het geval. Ik vind dat heel goed gaan.
Mijn opdrachtgever had een poosje het coronavirus, waardoor ik niet in staat was om de bespreking van Sprint 2 met haar te bespreken. Hierdoor had ik de afspraak via Trello moeten wijzigen.


Wat ging er minder goed?
Wat ik minder vond gaan op het gebied van communicatie was de manier waarop Joshua en ik met GitHub (versiebeheer) hebben gewerkt. Ik voer regelmatig commits uit en push de website bestanden op GitHub. Ik push ook altijd de bestanden van Joshua. Hij stuurt het mij op via Discord en commit ik het op GitHub. We hebben GitHub niet op de efficientste manier gebruikt, want het is juist met GitHub de bedoeling dat je beide zelfstandig commits uitvoert en dit met elkaar communiceert. Helaas had ik de commits voor Joshua uitgevoerd, terwijl hij dit ook zelf kon doen. Echter is Joshua wel op GitHub contributor wat ik wel goed vind.

Wat zou je volgende keer anders aanpakken?
Voor sprint 3 wil ik Joshua aanleren hoe hij zelfstandig zijn updates voor reserveringssysteem zelf kan uploaden. Ik vind dit belangrijk omdat hij dit ook zelf moet gaan leren, zodat hij dit ook kan doen wanneer ik een keer ziek ben. Beter voorkomen dan genezen zou ik zeggen.
Professionaliteit
Op welke wijze verloopt het contact tussen jou en de opdrachtgever? Hoe kritisch ben je op eigen handelen en sta je open voor feedback van anderen (opdrachtgever, peer-teamgenoten, docenten, web-expert?)
Wat heb je gedaan?
Ik had van mijn opdrachtegever Mutherem vernomen dat ze corona had. Hierdoor hadden wij geen contact kunnen hebben wat betreft het reserveringssysteem. Ze is op dit moment weer beter en ze is weer aan het werk.

Ik had ongeveer aan het einde van sprint 2 feedback ontvangen van mijn teamgenoot Joshua Hursepuny als het gaat om anderen om hulp vragen. Hij vond dat het soms lang duurt voordat ik klaar ben met bijvoorbeeld een opdracht voor ontwerpen. Ik spendeer veel tijd aan ontwerpen, maar dat heeft deels te maken dat ik soms twijfel om mijn opdracht wel goed is. Dit heeft te maken met dat ik perfectionistisch ben, waardoor ik de opdracht laat inlever wat resulteert dat Joshua tot laat wakker blijven om aan CLE te werken.
Ik wilde een aantal dingen weten over de syntax van PHP. Hiervoor had ik weer een web-expert ingeschakeld die mij heeft geholpen hoe PDO::prepare mijn applicatie beschermt tegen SQL injecties.


Wat ging er goed?
Ik vond dat ik duidelijk liet zien dat ik kritisch ben op mijn eigen handelen want ik had namelijk een web-expert iets over PHP syntax gevraagd. Als ik niet begrijp welke code wat doet dan heeft dat consequenties voor mijn back-end block assessment. De feedback die ik had ontvangen waren van diverse bronnen zoals de mijn teamgenoot Joshua en de web-expert Jennifer.
Wat ging er minder goed?
Wat ik moeilijk vond was het dealen met mijn perfectionisme. Tijdens ontwerpopdrachten probeer ik telkens opnieuw te kijken of ik de opdracht wel goed had gemaakt wat mij veel tijd kostte, waardoor ik soms later naar bed ben gegaan en wat slaap tekort kwam.
Wat zou je volgende keer anders aanpakken?
Voor volgende keer als ik mijn ontwerpopdracht heb afgerond dan laat ik bijvoorbeeld Joshua of een ontwerpdocent naar mijn opdracht kijken, zodat het twijfelachtige gevoel weggaat waardoor ik minder ga treuzelen met het inleveren van de opdracht, zodat ik sneller weer bezig kan zijn met CLE. En natuurlijk vroeger naar bed gaan!