Eindblog CLE 4

Proces game

Voor CLE 4 was het de bedoeling dat wij een leerzame game maakten voor kinderen. Hierbij kregen wij de volgende ingrediënten:

Thema: Evolutie
Gamification strategie: Ownership
X-factor: Tamagotchi

Vervolgens zijn we aan de slag gegaan om met deze ingrediënten te gaan brainstormen om zo tot een goed idee te komen. Als groep hadden we al snel een idee ik en Hugo hadden al snel het idee om een evolutie tamagotchi te gaan maken en die heeft natuurlijk een ownership. Zo gezegd zijn we daar verder mee gaan en had ik bedacht om een Trello te gebruiken om de taken te verdelen. Ik en Berk hadden als taak om aan de slag te gaan met de doelgroep van kinderen tussen de 6 en 9 jaar. Hierbij heb ik de interview vragen opgesteld alleen het vervolg hiervan ging erg stroef. Ik heb geen initiatief genomen om een doelgroep te zoeken en te interviewen, hierdoor hadden we geen goed  doelgroep onderzoek. Vervolgens ging ik verder onderzoek doen naar Typescript waar we de game in wilden bouwen. Vervolgens hebben we samen bedacht om een Github aan te maken voor onze game. Daarna gingen we bezig met het bouwen van de game tot een beta versie die niet heel erg volledig was maar hieruit hebben we genoeg feedback gekregen om tot een goed eindresultaat te komen.

Actie

Tijdens CLE 4 was de start van mij overtuigend en ik had er echt zin in, maar al snel ging het minder omdat mijn interesse voor games erg laag is. Ik heb echt niet veel met games, en al helemaal niet het maken ervan. Daarnaast liep het doelgroep onderzoek echt in duigen doordat ik geen initiatief heb genomen om kinderen te vinden om interviews mee te doen. Gelukkig heeft Hugo mij erg geholpen om mij taken te geven. Ik ben echt iemand die moet weten waar hij aan toe is, ik hou van duidelijkheid. Dat gaf Hugo mij door mij aan het werk te zetten en samen met hem te werken aan de game. Hierdoor werd ik meer betrokken bij het maken van de game en kreeg ik meer zin in om er mee door te gaan. Bedankt Hugo!

Refectie

In het begin van het project had ik er echt zin in om bezig te gaan maar doordat ik bij het doelgroep onderzoek niet mijn best gedaan had werd ik erg gedemotiveerd. Naast dat ik bezig ben met de opleiding heb ik teveel andere leuke interesses. Ik ben heel erg bezig met het leven en welke keuzes het beste zijn. Ik wil zo ontzettend veel doen in het leven en dat gaat soms ten koste van andere dingen. Ik vind het lastige om prioriteiten te stellen.

Door in gesprek te gaan met veel klasgenoten, docenten en mensen daar buiten ben ik me ervan bewust geworden om het om alles op een rijtje te zetten en met een positieve vibe er vol voor te gaan. Toen ben ik vervolgens vol gaan inzetten op het design en functies van de website en heb ik uiteindelijk ook de website online gezet. Ik ben blij met het eindresultaat alleen had ik wel veel meer kunnen doen als ik me in het begin meer had ingezet op het project.

Het project staat hier online:

Evolife

Front-end Block 2

Ik zelf heb al redelijke ervaring op het gebied van Front-end omdat ik zelf een eigen bedrijf heb dat website maakt en daarnaast heb ik al bij verschillende webdesign en of marketingbureau’s gewerkt. Hierdoor heb ik al verschillende website gebouwd. Daarnaast heb ik uit eigen interesse al verschillende online courses gevolgd.

HTML


Je hebt onderzoek gedaan naar het werken met HTML5 middels een online cursus. Je begrijpt het verschil tussen de basis HTML elementen zoals <div> <span> <p> en je bent in staat om de werking hiervan toe te passen op je eigen semantische elementen.

De manier waarop HTML geschreven word is belangrijk de structuur hiervan is belangrijk om hoger in Google te komen en het overzichtelijk te maken voor jezelf.

Basiselementen van HTML

– <head> voor het ophalen van bijvoorbeeld CSS en Javascript bestanden en een titel aan de pagina te kunnen toevoegen
-<nav> om de navigatie van de pagina toe te voegen om zo door de pagina’s van de website te kunnen navigeren
-<body> in de body komt alle content van de HTML pagina zoals afbeeldingen en teksten etc.
-<footer> Het einde van de pagina’s waarin meestal een copyright neergezet is en/of contact gegevens.
Hierbij de course van Codecademy die ik succesvol heb behaald.

CSS


Je kan werken met css selectors (tags, id’s en classes) en je begrijpt het verschil tussen de css eenheden : %, em, vw, px Je website gebruikt een van de volgende layout methoden: flexbox, css grid of float Je hebt onderzoek gedaan naar responsive technieken en je kan uitleggen hoe deze werken. Dit mag met media queries, relatieve eenheden, of een responsive framework.

 

Tijdens mijn werkervaring in het programmeren ben ik steeds beter geworden in het maken van een goede en overzichtelijke stylesheet.

Een goede styleheet is ingedeeld in verschillende delen van de website hierbij denk ik aan de header, nav, body etc. Zo is het makkelijk terug te vinden waar je CSS van dat stukje website staat.

ID’s zijn uniek elk element kan maar één ID hebben en elke pagina kan maar één element met dat ID hebben

Classes zijn niet uniek, je kan dezelfde class gebruiken op meerdere elementen en meerdere classes op hetzelfde element

Layout

Bij het maken van een goede website is het ook belangrijk dat de layout goed is op zowel mobiel als desktop of tablet. Tegenwoordig worden er meer websites ingeladen op mobiel en tablet dan op de desktop daarom begin ik vaak eerst met de mobiele website omdat daar de meeste bezoekers op komen en dat is natuurlijk het belangrijkste dat die goed kunnen zien wat erop de website te doen of te vinden is. Daarna ga ik vervolgens aan de slag doormiddel van media queries om de website op alle formaten goed zichtbaar te maken. Meestal kies ik ervoor bij de navbar om deze voor mobiel en tablet te kiezen voor een hamburgermenu en op de desktop een gewoon navbar menu.

Verschillende eenheden

In CSS heb je verschillende eenheden:

% = een relative lengte
em = een relative en oorspronkelijk de breedte van de hoofdletter M
rem = rem (root em) werkt op dezelfde manier als de em, behalve dat die altijd gelijk is aan de standaard font size
vw en vh = deze eenheden zijn respectievelijk breedte en hoogte
px = een absolute lengte

Ik gebruik zelf veel procenten omdat ik dat het fijnste vind werken om een website goed responsive te maken. Ook gebruikte ik eerst veel Bootstrap maar intussen hebben we natuurlijk Materializecss en deze gebruik ik nu vaker.

Javascript


Je voegt interactie toe aan je project middels code, op het moment dat dit niet meer met html en css alleen valt op te lossen. Je applicatie reageert middels code op gebruikersinteractie. Gebruikersinput wordt gevalideerd. Je applicatie houdt een status of voortgang van de gebruiker bij en je interface reflecteert dit.

Tijdens mijn vele ervaring qua programmeren heb ik weinig tijd besteed aan Javascript daarom heb ik mijzelf voorgenomen daar meer mee bezig te zijn en daarom heb ik ook bij projecten van school zo veel mogelijk bezig te zijn met Javascript. Zo ben ik actief bezig met het volgen van cursussen en projecten met Javascript. Hierin ben ik bezig met Vue en Angular voor het maken van een webapps bijvoorbeeld.

Ik heb voor de Boat race game in CLE3 gebruik gemaakt van de Vue.js. Deze heb ik gebruikt zodat ik Instascan kon gebruiken voor het inscannen van een QR-code met daarachter een url. Die url word gecontroleerd of het de juiste url is en dan word je doorgestuurd, als de url niet juist is krijg je een popup met een melding. Daarnaast kan je op de telefoon ook nog kiezen tussen de voor en achtercamera op je telefoon.

Ook heb een timer gemaakt die tijdens de game loopt en daaruit word de score opgemaakt van de game.

  • Interactie: De gebruiker scant een QR-code in en dan word de gebruiker doorgestuurd naar een andere url.
  • Validatie: De url word gevalideerd of de gebruiker de juiste QR-code met de juiste url heeft ingescand. Wanneer dit zo is word de gebruiker naar de juiste url gestuurd. Wanneer dit niet zo is komt er een popup melding dat de QR-code niet de juiste is.
  • Statusverandering: Nadat een persoon op de camera pagina een QR-code scant veranderd de pagina nadat de QR-code door javascript is verwerkt.

Projecten

Hier heb ik nog een paar projecten die ik gemaakt heb.

Boat-race web app

Manoekwestra.nl

Helaas heb ik mijn boekingssysteem niet meer online staan. Hiervan heb ik nog een paar afbeeldingen hier onder neergezet.

Dag 13 CLE4 – Game – ‘Responsive website’

Verder met de responsive website game. Hierbij heb ik de progress bars opgesplitst in links en recht zodat deze mooi uitgelijnd zijn zowel op desktop, tablet als mobiel. Daarnaast heb ik ook gekeken naar de buttons onder in beeld. Deze worden automatisch kleiner wanneer je overschakelt naar een ander formaat scherm. Dit geld ook voor de progress bars.

Dag 11 CLE4 – Game – ‘Retrospective Sprint 2 en verder met gamelevels’

Ondernemend: Ben je in stilte je taken gaan uitvoeren of heb je een creatief-waardevolle bijdrage op het totaalproces van de game geleverd tot nu toe? Kom je veel met nieuwe ideeën, discussieer je mee over cruciale zaken aangaande jullie game?

Tijdens het maken van de game heb ik veel samengewerkt met Hugo en Berk. Ik was continue in overleg met Hugo geweest over verschillende objecten hoe we deze het beste kon maken en vervolgens over de styling en layout van het geheel van de game. Daardoor heb ik een aandeel aan het hoofdgedeelte van de game. Hierbij gaat om de objecten van het hoofdgedeelte en de styling en layout van de game. Ik discussieer veel met mijn teamgenoten of heb overleg over bepaalde aanpassingen die gedaan moeten worden, bijvoorbeeld wanneer er bepaalde objecten niet goed zijn of een functie die niet lekker werkt.

Ik ben het grootste gedeelte rustig bezig geweest met het werken aan de game en tussendoor heb ik veel overleg gehad met mijn teamgenoten, ik ben iemand die graag oplossingen zoekt voor problemen die optreden en daar over discussieer.

Doorzettingsvermogen​: Een game ontwikkelen die helemaal klopt is taai en pittig werk. Neem je met open eindjes genoegen of lukt het je om je te richten op de details en alles er uit te halen wat er in zit? Hoe ben je omgegaan met tegenslag? Gezocht naar een waardig alternatief of dat onderdeel maar weggelaten als het niet lukte?

Tijdens het bouwen van de game zijn we tegen verschillende dingen aangelopen ook tijdens de beta-game testen hebben we veel bruikbare feedback gekregen. Een voorbeeld is dat de website niet responsive is. Hiermee ben ik toen aan de slag gegaan met verschillende media queries om dit op te lossen. Ook tijdens het maken van de progress bars van de verschillende bezigheden zoals slapen en eten was de logica onduidelijk. Hier hebben we op ingespeeld door met verschillende kleuren te gaan werken om zo meer duidelijk te creëren. Daarnaast hebben we ook iconen hier aan toegevoegd.

We zijn vrijwel bij het zelfde idee gebleven en hebben nog niet echt functies weggelaten. Wel hebben we dus enkele aanpassingen gedaan zoals hier boven beschreven.

Ik ben iemand die alles tot in details perfect wil hebben, vooral de looks, ik ga altijd tot het uiterste. Dit vergt soms veel tijd, maar ik vind het leuk om te doen. Tegenslag hebben we nog niet echt gehad, alleen paar puntjes die we iets anders moesten verwerken. Hierbij hebben we dit in het team steeds besproken om zo tot een goed idee/oplossing te komen.

Kritisch naar jezelf en naar het product: ​vind je het allemaal wel prima of zie je genoeg mogelijkheden voor verbetering? Zowel als je kijkt naar jullie spel als naar je eigen rol hierin? Kan je deze punten benoemen?

Product:

Bij de game kan je continue door blijven ontwikkelen, alleen is het belangrijk dat je eerst een goede basisgame creëert en deze vervolgens uitbreid en verbeterd waar nodig. Daarbij ben ik iemand die graag alles nog een keer opnieuw bekijk om zo op nieuwe ideeën of toevoegingen te komen.

Een paar punten om te verbeteren aan onze game op dit moment:

  • Duidelijkheid en overzicht creëren.
    • Darwin toevoegen met tekst en uitleg.
    • Progress bars met iconen en natuurlijke manier van werken.
  • Layout en styling verbeteren.
  • Toepassen van animatie of verandering in de tamagotchi.

Mijzelf:

In het begin van CLE 4 ging het niet heel lekker. Ik had problemen om goed prioriteiten te stellen en mezelf te focussen om goed aan het werk te gaan. Vervolgens heb ik hulp gekregen van m’n team genoten, vooral van Hugo om mij meer aan het werk te zetten door mij bepaalde taken te geven en ook om samen met mij aan de slag te gaan. Hierdoor werd ik productiever en voelde ik mezelf meer betrokken bij de game.

Punten die ik voor mezelf zie als verbetering:

  • Prioriteiten stellen
  • Creative ideeën bedenken
  • Eigen inbreng

Evaluatie

Verder in CLE4 heb ik me stukken meer betrokken bij het project doordat ik samen ging werken met Hugo. Ik heb veel styling gedaan en geholpen met Typescript voor het maken van de objecten in de game.

Wat ging er goed:

  • Communiceren met teamgenoten
  • Focussen op het werk
  • Uren beter benutten
  • Overzicht creëren
  • Bloggen
  • Programmeren met Typescript en stylen met CSS

Wat kan beter:

  • Prioriteiten stellen
  • Creative ideeën bedenken
  • Eigen inbreng

Dag 10 CLE4 – Game – ‘Beta versie game en testen van game’

We hebben zoveel mogelijk geprobeerd een speelbare game van onze game te maken, hierbij hebben we op het laatste moment nog de minigame van Brainilio samen gevoegd met de hoofdgame om een soort extra toevoeging aan onze beta game toe te voegen. Ik heb nog veel aanpassingen gedaan met Hugo aan de hoofdgame met Typescript en daarnaast nog veel css aangepast. Vervolgens hadden we de beta-game test en lieten we verschillende leerlingen en ook proef studeerders de game testen. We hadden op Berk zijn laptop een screen recorder en de webcam aangezet om zo de verschillende aspecten te analyseren, daarnaast vroegen we na het spelen feedback aan de mensen. Hieronder heb ik de video hiervan geplaatst. Uit de video kwam veel naar voren dat het nog heel erg onduidelijk was hoe mensen met de game moesten starten en dat sommige logica niet klopte zoals bij een normale game. Bijvoorbeeld de kant van progress bars ging niet een natuurlijke manier op.

Doelgroep block 2

Interviewen

Je hebt bij meerdere personen uit de doelgroep een interview afgenomen zodanig dat hier relevante conclusies uit getrokken kunnen worden.

 

CLE2

Om mijn doelgroep en opdrachtgever te leren kennen heb ik een interview gehouden met zowel mijn opdrachtgever als de doelgroep. Ik heb verschillende personen uit de doelgroep voor de Frisian Yacht Club geïnterviewd. Over het algemeen is de doelgroep wat ouder dat komt omdat ze meer inkomen hebben of meer budget van wat ze opgespaard hebben.

Opgestelde interview voor opdrachtgever en Doelgroep

Interview antwoorden opdrachtgever

Interview antwoorden doelgroep

Analyseren

Je hebt verschillende ontwerptools ingezet om de karakteristieken van de doelgroep visueel inzichtelijk te maken zodanig dat de interactie en interface ontworpen kan worden.

 

CLE2

Tijdens het analyseren van de doelgroep heb ik een persona gemaakt en aan de hand van deze persona heb ik weer een customer journey gemaakt. Zo heb ik een beeld gekregen van hoe de doelgroep zich vormt en wat de behoefte van de doelgroep is.

De doelgroep:

  • Leeftijd vooral tussen de 40 en 65
  • Personen met een hoger inkomen
  • Personen met veel vrije tijd
  • Passie voor zeilen of iets met boten
  • Personen met in veel gevallen een eigen bedrijf of ondernemend
  • Omgeving Friesland en Amsterdam

Persona

Een persona is een fictief op onderzoek gebaseerd gebruiksprofiel dat inzicht geeft in de verlangens, het gedrag en de verwachtingen van eindgebruikers. De persona heb ik gemaakt met een online tool genaamd Xtensio. De persona is hier onder te zien.

Customer journey

De customer journey is een visualisatie die het pad van de gebruiker beschrijft middels het weergeven van de momenten waarop de gebruiker interactie heeft met de service of het device.

Ik heb doormiddel van de persona de customer journey gemaakt die hier onder te zien is

Communiceren

Je kunt rollen en bijbehorende behoeften zodanig beschrijven dat deze het informatie-, interface- en interactieontwerp voeden.

 

CLE2

Ik heb samen met de opdrachtgever een debriefing gedaan die heb ik hieronder toegevoegd. Een debriefing is een van de belangrijkste onderdelen van het onderzoek omdat ik hiermee een duidelijk beeld krijg van wat de opdrachtgever wilt en hoe de opdrachtgever dit voor zich ziet.

Debriefing opdrachtgever

Uit het doelgroep onderzoek bleek dat veel mensen belang hebben bij een online boekingssysteem om zo hun boten te reserveren, hierbij kreeg ik veel informatie over wat de verschillende opties zijn voor het boeken van een boot.

Hieruit kwam sterk naar voren dat mensen graag een uitgebreid boekingssysteem willen met verschillende opties zodat ze gelijk duidelijk weten wat ze voor de boeking krijgen bij de Frisian Yacht Club.

Ik dacht toen gelijk aan de verschillende opties die ik toegevoegd wil hebben.

  • Datum en dagdeel(tijd)
  • Locatie/opstaplocatie
  • Boottype
  • Aantal personen
  • Arrangement
  • Accomondatie
  • Lunch of Diner
  • Notitie

Deze heb ik meegenomen in mijn user stories. Aan de hand van het opdrachtgever en doelgroep onderzoek heb ik de user stories opgesteld.

User stories

Testopzet

Je kan een volledige testopzet maken, waarin de keuze tussen verschillende type tests wordt afgewogen en waarin de beoogde deelnemers en testopstelling verantwoord worden.

 

CLE4

Onderzoeksmethode:

Voor het testen zijn er verschillende methoden:

Als eerste heb je een 5 seconds test, hierbij laat je een persoon 5 seconden naar je content kijken en vraag je aan diegene wat hij onthouden heeft. Daarnaast vraag je ook of er iets opvallends was.. Het voordeel van deze test is dat je snel en makkelijk een test kan doen en je snel en direct feedback hebt.

Vervolgens heb je ook A/B testing dit is een methode waarbij je twee verschillende varianten laat testen door twee verschillende groepen hierbij word gekeken welke groep het effectiefst is. Hierdoor kan vastgesteld worden welke van de varianten het beste is. Word veel toegepast bij websites om gebruikers de beste gebruikerservaring te geven bijvoorbeeld.

Black box testing is ook een bekende testmethode die doormiddel van software word getest en waarbij de tester er niet van af weet dat er een test gedaan word, de tegenhanger van Black box testing is White box testing hierbij weet de tester er wel vanaf.

Idee:

Tijdens CLE 4 hebben we tussentijds bedacht om een test uit te voeren op de game die we tot nu toe hadden. Hierbij hadden we bedacht om dit te doen doormiddel van OBS(Open Broadcast Software) om het geluid en scherm op te nemen en doormiddel van een webcam de reactie van de gebruiker te lezen. Hiervoor hebben we toestemming gevraagd aan de mensen die worden opgenomen tijdens het spelen van de game.

Doel:

Het doel van de test is om erachter te komen wat er verbeterd kan worden aan onze game. Hierbij hebben we een paar experts gevraagd om onze game te testen en hier feedback op te geven.

Hypothese:

We willen doormiddel van de test erachter komen wat er aangepast kan worden of verbeterd kan worden aan onze game.

Ik denk dat de game nog erg onduidelijk is en dat de testers niet echt goed de game kunnen spelen. Dit komt omdat de game nog niet volledig speelbaar en af is en er een verhaallijn mist in de game.

Scenario:

Het scenario van het spel is om de eerste mini game te behalen en dan in het eerste fishlevel terecht te komen zoals hier onder aangegeven. Hierna volgen nog meer levels alleen zijn wij hier nog mee bezig.

Deelnemers:

 

Naam

 

Geslacht

 

Leeftijd

 

Persoonlijk kenmerk

 

Relevantie doelgroep

 

Dominique

 

Man

 

24

 

Creatief en energiek

 

Expert

 

Branko

 

Man

 

 

22

 

 

Professioneel en gestructureerd

 

Expert

 

Jasper

 

Man

 

23

 

Professioneel en slim

 

Expert

 

Didi

 

Man

 

22

 

Creatief en slim

 

Expert

Survey vragen:

Heb je wel eens tamagotchi gespeeld?

Weet je wat de evolutie is?

Wat vond je goed aan de game?

Welke feedback heb je voor onze game?

Vond je de game duidelijk?

Locatie van de test:

De locatie van de test is op school tijdens de presentaties van de games. Hierbij hebben we verschillende studenten gevraagd om onze game te testen en hier feedback op te geven.

Testopstelling en taakverdeling:

De opstelling is als volgt bij het testen. De persoon die de game test zit achter de laptop waarbij de webcam en de OBS software aanstaan om op te nemen. Naast de persoon die de game test zit één persoon van ons team die de feedback van de test persoon bekijkt en waar nodig technische mankementen oplost. Hierbij is het de bedoeling dat de testpersoon niet geholpen word wanneer hij vragen heeft over de game. Om zo een goede en duidelijke feedback te krijgen.

Uitvoering

Je kunt testresultaten van (tenminste 3) representatieve deelnemers analyseren, documenteren en visualiseren, zodanig dat de testresultaten inzichtelijk worden voor anderen.

 

CLE4

We hebben de opgenomen beelden en geluid op youtube gezet die hieronder te zien is.

Tijdens het testen kwam veel feedback naar voren. Hieruit hebben we de volgende resultaten gehaald:

Positief:

  • Het startmenu in het begin van de game is overzichtelijk in gebruik en werkt goed.
  • De achtergrond muziek van de game is leuk
  • De visuele beelden zijn mooi ontworpen en kleurrijk

Negatief:

  • Onduidelijke gameplay doordat er niet een verhaallijn in de game zit en daardoor wisten de testers niet goed hoe ze de game moesten spelen.
  • Mini game onduidelijk, er zaten enkele bugs in de mini game en er was geen uitleg van te voren gegeven.
  • Progress bars zijn niet echt op een natuurlijke manier ingesteld hierdoor ontstond verwarring
  • Meer uitleg over de game tijdens het spelen, om de game makkelijker te maken en beter speelbaar.
  • Welke besturing gebruikt moest worden was erg onduidelijk, de testers zaten verschillende toetsen in te drukken maar doordat dit niet was aangegeven wisten ze niet hoe ze de game moesten spelen.
  • Styling problemen,  niet responsive design.

Uit deze feedback zijn we weer verder gegaan met onze game. We hebben heel veel aan de feedback gehad om deze verbeterpunten hierboven toe te passen werd voor ons heel veel duidelijkheid geschept.

Omdat deze video niet echt de doelgroep was waarvoor we de game gemaakt hebben heb ik ervoor gekozen om alsnog de doelgroep de game te laten testen. Hiervoor heb ik 2 kinderen van mijn buurman gekozen. Omdat mijn buurman liever niet had dat de kinderen werden opgenomen heb ik ervoor gekozen om ze de game te laten spelen en vervolgens een paar vragen te beantwoorden over de game.

De kinderen van mijn buurman zijn allebei 11 jaar oud en zitten in groep 7 van de basisschool. Hieronder heb ik de vragen en antwoorden van de vragen die ik gesteld heb nadat ze de game gespeeld hebben neergezet.

Evo Life vragen:

Evo Life Antwoorden:

Conclusies

Je kunt uit de tests conclusies trekken die je inzicht geven voor een volgende iteratie of stap in het proces.

CLE2

Uit mijn debriefing en doelgroep onderzoek is gebleken als volgt.

De opdrachtgever wilt graag een boekingssysteem die geautomatiseerd een mailtje met de gegevens van de boeking stuurt en dat de opdrachtgever hierop zelf weer een mailtje terug kan sturen om het te bevestigingen. Daarnaast wilt hij dat er verschillende opties in het invulformulier terug komen zodat het gelijk duidelijk is om wat voor boeking het gaat.

De doelgroep wil snelle en eenvoudiger een boot met arrangement kunnen boeken zodat ze hier niet veel tijd in moeten steken zoals het over en weer mailen met de Frisian Yacht Club.

Uit dit doelgroep en opdrachtgever onderzoek is voor mij duidelijk geworden wat de eisen van de doelgroep en de opdrachtgever zijn. Hierdoor kan ik duidelijker en gemakkelijker bezig om het boekingssysteem te ontwikkelen.

CLE4

Uit de test die we gedaan hebben op onze game hebben we heel veel feedback gekregen. Deze feedback heeft ons uiteindelijk er toe gelaten om veel aanpassingen te doen in de game:

  • Aanpassingen in de progress bars zodat dit natuurlijk verloopt waardoor er meer duidelijk is voor de speler of het level omhoog of omlaag gaat.
  • Meer duidelijkheid creëren door een Darwin toe te voegen die informatie en instructie geeft over de game en hoe je deze moet spelen
  • CSS aanpassingen doorvoeren om de responsive website voor zowel mobiel als desktop in orde te hebben.

User stories:

  • Als gebruiker wil ik instructies krijgen tijdens het spelen van de game met een verhaallijn zodat de gameplay(game) duidelijker word om te spelen.
  • Als gebruiker wil ik de progress bars in de natuurlijke richting gaan zodat dit duidelijker is of de verschillende eigenschappen van de tamagotchi omhoog of omlaag gaan.
  • Als gebruiker wil ik de game responsive hebben zodat deze ook op de mobiel te spelen is.
  • Als gebruiker wil ik uitleg hebben over de besturing van de game voor dat ik ga spelen zodat ik gelijk weet hoe ik de game moet spelen.

CLE 4 – 2.0

Na de volgende iteratie van de game Evo Life bleek eruit dat we een goede voortgang hadden gemaakt en daarnaast ook nog enkele punten van kritiek kregen die we kunnen aanpassen. Hieruit bleek dat de verhaallijn en hoofdmenu die we gemaakt hadden goed in orde was maar dat de mini game erg saai en niet uitdagend was. Ook was de hoofdgame niet echt vloeiend en te simpel. Qua visuele elementen zitten we in de goede richting.

De volgende punten zijn goed verwerkt:

  • Er is een verhaallijn gecreëerd doormiddel van Darwin hierdoor is de gameplay(hoe de game gespeeld moet worden) duidelijk geworden.
  • De progress bars zijn in de natuurlijke richting gezet zodat de speler duidelijk heeft of de eigenschappen omlaag of omhoog gaan wanneer hij de knop indrukt van de desbetreffende eigenschap.
  • De game is responsive gemaakt doormiddel van media queries, de speler kan de game nu zowel op desktop als mobiel spelen.
  • De gebruiker krijgt voor het begin van de game uitleg over de besturing van de game.

De volgende punten zijn feedback:

  • De game is te makkelijk, dit komt omdat er geen uitdaging in de game zit. Je hoeft alleen op een paar buttons te klikken om verder naar het volgende level te kunnen.
  • De game liep niet echt vloeiend doordat er veel tekst gelezen moest worden, dit was erg moeilijk voor de doelgroep van 11 jaar.

De punten gaan we meenemen in onze volgende iteratie.